En ondertussen wil die verschrikkelijke opwarming maar steeds niet komen.3-8-2019
Een gastbijdrage van Realist.
Naar aanleiding van het nieuwsbericht dat er heel snel 22.500 windmolens bij moeten komen op zee zij herinnerd aan een krantenartikel van maart jl., waarin de topman van Boskalis zegt: ‘De risico’s en het rendement zijn onverantwoord uit balans.’
Volgens Peter Berdowski neemt de complexiteit van offshore windparken toe, omdat ze in steeds diepere zee worden gebouwd, verder van de kust. Daarbij zijn de regels per land verschillend en is de sector minder volwassen, met het risico dat er bij de bouw wordt uitgegaan van te optimistische berekeningen.
De risico’s van het bouwen van offshore windparken zijn groter dan het rendement dat ermee kan worden behaald, nu de subsidies dalen en de complexiteit toeneemt. Aldus topman Peter Berdowski van Boskalis in een interview met Het Financieele Dagblad.
Staat men er überhaupt wel bij stil wat het kost om zo’n immens park te bouwen en dat de windmolens daar nog geeneens een fractie van energie voor terug leveren?
Omdat foto’s meer zeggen dan ellenlange artikelen heb ik een kleine visuele impressie gemaakt over hoe een windmolenpark tot stand komt.
De fabricage van de onderdelen in het buitenland.
Seen from the Fairplay Office window at Rostock port, a nearly daily routine: Transport of Nordex Rostock made wind blades with a length of abt. 60 m within the port for storage and loading. Photo: Frank Herzer Branch Manager Fairplay Towage.
First Giant Haliade-X 12MW Blade Rolls Out. LM Wind Power has rolled out the first blade for GE’s Haliade-X 12MW offshore wind turbine at its factory in Cherbourg, France. According to the company, the 107m long blade, the world’s largest, has made its first trip outside the factory. Source: Offshore WIND.
Het vervoer naar Europa.
The VESTVIND inbound at the Westerschelde passing Breskens. Photo: Henk de Winde.
The BBC TOPAZ arrived off Gibraltar for bunkers Photo: Francis Ferro.
SYMPHONY STAR passing Terneuzen at the Westerschelde destination Antwerp. Photo: Erik Deetens.
The VESTVIND inbound for the BOW terminal in Vlissingen. Photo: Wim Kosten – www.maritimephoto.com.
Het vervoer en de installatie van de fundaties.
The SIF terminal at Rotterdam Maasvlakte II. Photo: Piet Sinke, www.maasmondmaritime.com.
The MULTRATUG 4 & 6 arriving with 4 jackets in the Dutch port Vlissingen (Flushing). To be delivered to the cranevessel Bokalift 1 for installation offshore. Photo: Bert Barlagen.
The MIGHTY SERVANT 1 moored in the Westhofhaven, Vlissingen, 21 sep 2018. Photo: André de Ridder Surveyor www.ameydemarine.com.
The BOKALIFT I departing from Vlissingen with the last 4 foundations for the East Anglia One project off Suffolk. Photo: Bert Barlagen.
Seen from the PRIDE OF BRUGES while being inbound to King George Dock in Hull the SEA CHALLENGER outward bound on the river Humber with four sets of wind turbines. Photo: Capt Fred Jonkman Master Pride of Bruges.
Installeren en monteren van de windmolens.
The first of the 102 Siemens Gamesa 7MW wind turbines was installed on the 714MW East Anglia ONE wind farm offshore Suffolk on 22 June. All of the turbine components are being pre-assembled and loaded out onto DEME Offshore’s jack-up vessel Sea Installer. Source: offshorewind.biz.
De nieuwe generatie Jack-up vessels:
WTIV generations.
Fabricage en installatie van TP’s.
The EDDA FJORD operating at the Hohe See project. Photo: Flying Focus Aerial Photography www.flyingfocus.nl.
Fabricage en installeren van deelstations.
The OLYMPIC CHALLENGER operating at Dolwin. Photo: Flying Focus Aerial Photography www.flyingfocus.nl.
Elke 6 maanden onderhoud per windmolen.
The WIND OF CHANGE operating at the Borkum West Turbine BKR 371. Photo: Flying Focus Aerial Photography www.flyingfocus.nl.
En dan uiteraard de nodige kabels die over de zeebodem gelegd moeten worden. In tegenstelling tot de eerst gebouwde parken, die veelal op zandbanken gebouwd zijn, moet de bodem eerst zo vlak mogelijk gemaakt worden. Dus nu maakt het voor de milieuorganisaties niet uit dat de zeebodem aangetast wordt, hoogst merkwaardig.
The subsea cables and engineering services provider Tekmar Energy announced that international marine contractor Van Oord has selected the patented Tekmar Cable Protection System (CPS) TekLink Mechanical Latch for the Borssele 2 (site III and IV) offshore wind farm.
The Netherlands registered SYDBORG arriving at Raynes Jetty, Llanddulas, North Wales. Photo: Dennis F Oliver.
Met als resultaat dat we straks op de boulevard een uitzicht hebben vergeleken met Noord-Wales zoals op bovenstaande foto. Want ook verder op zee raakt het vol.
En nu komt het mooiste van het verhaal, wat gebruiken de schepen als brandstof? Ze zijn meer en meer aan het overstappen op de ‘zeer vervuilende’ brandstof LNG.
Willen we dat?
Offshore wind farms will still need taxpayer subsidies in 2022: audit office.It is not yet possible to build wind farms at sea without government subsidies, the national audit office said on Thursday. The audit office was looking at claims by economic affairs minister Eric Wiebes, who said earlier this year he expected the first offshore Dutch wind farm without government money would come on stream in 2022. The audit office said energy generation at sea is becoming cheaper, and will have gone down 40% in price by 2023, compared with 2013. However, the audit office said, government subsidies will still be needed to pay for the link to the national grid. The government has set aside € 4bn to help pay for offshore wind farms up to 2023 – money which is collected via domestic energy bills. This means, the audit office said, the wind farms which will be finished in 2022 will not be the first in the world without subsidies, as the minister told MPs in March. In addition, national grid operator Tennet has warned that the cost of connecting offshore wind farms to the grid could be up to € 6bn because the turbines are being placed further away from the mainland. There are currently four wind farm locations in Dutch coastal waters – Egmond, Amalia, Gemini and Luchterduinen. Permits have been granted for three more – Borssele I-II, Borssele III-IV Hollandse Kust (zuid) I-II. Source: DutchNewsBron: Daily Newsclippings.NaschriftEn ondertussen wil die verschrikkelijke opwarming maar steeds niet komen.
0 reacties :
Een reactie posten