Amsterdam - Nu de gevolgen van de uitspraak over de stikstofuitstoot steeds duidelijker worden, is de paniek groot bij overheden en ontwikkelaars.
21-6-2019
Zeker vierduizend projecten krijgen voorlopig geen toestemming. Dan gaat het om bouwprojecten, nieuwe wegen en opening van Lelystad Airport. Gaat Nederland op slot?
Zelfs milieuvriendelijke projecten zoals het plaatsen van windmolens kunnen vertraging gaan oplopen. Immers, voor de plaatsing van die molens zijn vrachtwagens en hijskranen nodig en die stoten naast CO2 ook stikstof uit. In de buurt van Natura 2000-gebieden mag dat niet zomaar na de uitspraak van de Raad van State op 29 mei. Pas de laatste weken is de volle omvang van die gerechtelijke uitspraak duidelijk geworden.
Wat is er aan de hand? In Nederland wordt al jaren teveel stikstof uitgestoten. Die stikstof is afkomstig van de landbouw, industrie en het verkeer. Nederland heeft ook veel natuurgebieden. Met name in de Natura 2000-terreinen valt het op dat bepaalde planten verdwijnen en andere planten woekeren door teveel voedingsstoffen.
Bouwprojecten in de buurt van dergelijke natuurgebieden zijn alleen toegestaan, wanneer daardoor de hoeveelheid stikstof niet toeneemt. Met tal van maatregelen zoals het kappen van bomen en weghalen van planten, werd getracht de natuur in bij voorbeeld de duinen te herstellen. Dat zogeheten Programma Aanpak Stikstof is door de Raad van State naar de prullenbak verwezen. De stikstofuitstoot bleef namelijk stijgen.
In de knel
Het gevolg is dat projecten in de buurt van natuurgebieden alleen nog mogelijk zijn wanneer aantoonbaar is dat de stikstofuitstoot niet toeneemt. Er mag niet meer een voorschot worden genomen op toekomstige dalingen. In de Tweede Kamer vreest de VVD dat Nederland nu op slot wordt gezet. Er zijn namelijk 3300 projecten waarvoor nu alsnog een vergunning nodig is. Er lopen ook nog 630 juridische procedures. Zeker 110 toekomstige grote verkeersprojecten kunnen getroffen worden en 210 tot 310 projecten komen nu al in de knel. Die lopen uiteen van dijkversterkingen, transportleidingen, windmolens, bedrijventerreinen, wegen, uitbreiding van veebedrijven en defensieprojecten tot woningbouw en ecoducten.
De opening van vliegveld Lelystad is vrijwel zeker volgend jaar niet mogelijk, omdat de toestellen stikstof uitstoten. Volgens natuurgroepen kan Schiphol door het besluit ook niet verder groeien en zou eigenlijk moeten krimpen met 62.000 vluchten. Verder komen de aanleg van de verbinding A9-A8, de afslag A9 bij Heiloo, de Duinpolderweg en verbreding van de A9 bij Haarlem-Zuid in gevaar.
De duinen zijn ook een beschermd gebied, wat gevolgen heeft voor recreatiewoningen bij Callantsoog en Petten en de bouw van de Pallas-reactor bij ECN in Petten. Biomassacentrales zoals in Zaandam, Diemen en Haarlemmermeer staan ook op losse schroeven. De provincies Noord- en Zuid-Holland zijn nog bezig een complete lijst van gedupeerde projecten te maken. Op korte termijn moet er wel al een oplossing komen voor het beweiden en bemesten van gronden.
Ruimte
Ondanks de lange lijst meent de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland niet dat Nederland daarmee op slot gaat. „Heel veel economische activiteiten gaan niet gepaard met stikstof uitstoot. Bovendien gaan projecten die al een vergunning hebben gewoon door. En projecten die niet in de nabijheid van Natura 2000-gebieden zijn, hebben ook geen last van de uitspraak van de Raad van State”, benadrukt directeur Sijas Akkerman.
De enige oplossing is minder stikstof. „Meer elektrisch vervoer, krimp van de veestapel, verlaging van de maximum snelheid en sluiting van kolencentrales”, stellen zowel Akkerman als enkele partijen in de Tweede Kamer voor.
Noordhollnds dagblad
1 reacties :
Een strop voor Coöperatie ZAP te Van Ewijcksluis, gelegen naast en deels in Natura 2000 gebied, om hun discutabele bouwplannen nog te realiseren.
Zeer waarschijnlijk zal het zeer "integere" College van Hollands Kroon wel weer een discutabel achterdeurtje vinden om de bouwplannen toch door te kunnen laten gaan, immers voor vrienden en familie van dit College en aanhang is alles mogelijk in Hollands Kroon.
Een reactie posten