Amsterdam - Actieve promotie in buitenland niet meer gewenst
Paul Eldering en Mike Muller 6-5-2019
Actieve Holland-promotie om toeristen naar Nederland
te trekken is niet meer nodig. De
toeristische trekpleisters raken immers overvol. Het Nederlands Bureau voor Toerisme zet voortaan in
op spreiding van de toeristen, bestrijden van topdrukte en het voorkomen van overlast. Die ommezwaai staat in haar beleidsplan voor
de komende vijf jaar.
Dat de toeristengroei naar Nederland ook zonder werving doorgaat,
tonen de jongste prognoses aan. Ondanks de rem op Holland-promotie
verwacht het NBTC dat het aantal
buitenlandse bezoekers dat meerdere dagen in Nederland verblijft, in
tien jaar zal groeien van 19 naar 'ten
minste' 29 miljoen. Daar komen in 2030 dan 31 miljoen Nederlandse vakantiegangers, zakenmensen en
weekendjesweg-toeristen in eigen
land bij plus 1,5 miljard daguitstapjes. ,,Er is een gezamenlijk actieplan
nodig", vindt staatssecretaris Mona
Keijzer.
Subsidie
Het Nederlands Bureau voor Toerisme is in gesprek met het ministerie
van Economische Zaken over nieuwe subsidie voor de komende vier
jaar.
Afgelopen periode bedroeg die circa
35 miljoen euro, aangevuld door een
even groot budget vanuit bedrijfsleven en lagere overheden.
Amsterdam is een sprekend voorbeeld van het nieuwe beleid.
,,Het gaat er ook bij ons alleen nog
maar om de toeristen beter te spreiden en wantoestanden in het stadscentrum aan te pakken", zegt
woordvoerster Janine Fluyt van Amsterdam & Partners, zoals de vroegere VVV en Amsterdam Marketing nu
heet. ,,Aanprijzen hoeft echt niet
meer, toeristen weten ons massaal te
vinden. Het interneteffect is
enorm", ervaart ze.
Daarom staan bijvoorbeeld het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum eind dit jaar niet meer op een
belangrijke reisbeurs in Amerika.
Zij moeten alle mogelijke moeite
doen om de steeds langere rijen bezoekers in goede banen te leiden.
Bewust afremmen van bezoekers is
volgens de gemeente Amsterdam
echter niet aan de orde.
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten