Hollands Kroon - Ondernemers in
de gemeente Hollands Kroon zijn
ontevreden over de dienstverlening
van de gemeente.
Winnie van Galen 20-9-2018
Dat blijkt uit een
enquête die tussen mei en augustus
is gehouden.
De gemeente scoort matig op de onderdelen 'contact met de gemeente',
'afhandeling vergunningverlening'
en 'relatie ondernemer-gemeente'.
De uitkomst is geen verrassing, reageert wethouder Theo Meskers. De
kritiek vangt hij ook op tijdens periodiek overleg met de Ondernemers Federatie Hollands Kroon.
De gehouden enquête is een nulmeting. Veertig andere gemeenten in
het land hebben hetzelfde gedaan.
Door de scores te vergelijken, weet
Hollands Kroon hoe ze presteert.
Zo krijgt de gemeente een 5,7 voor het onderdeel contact met de gemeente dat o,8 punt lager is dan het
landelijk gemiddelde. Hetzelfde
geldt voor het chapiter vergunningverlening. De waardering van de ondernemers komt uit op 4,3 (landelijk 6,1). Waarom de ondernemers dit
cijfer geven, weet de gemeente niet
en moet dan ook 'worden uitgezocht'. Het kan gaan om het type
vergunning, de indieningsvereisten
of de communicatie over de afhandeling, oppert de gemeente.
Gelukkig is er ook reden voor optimisme. 'Opvallend is dat wij ook regelmatig positieve reacties krijgen
van ondernemers over de vergunningverlening.'
Er is al met al werk aan de winkel.
Met daarbij in ogenschouw genomen dat er met enige nuance naar de
uitkomst van de enquête te kijken
valt. De respons was laag: 236 van de
3700 ondernemers reageerden. En
die 236 behoren misschien wel tot
de meest kritische groep waarmee
de informatie 'gekleurd kan zijn',
voert Meskers aan. Zonder daarbij
iets te willen terugnemen van de
noodzaak om de malheur aan te
pakken.
Er is nog iets waaraan de gemeente
zich kan optrekken: het onderzoek
dat zogeheten mystery guests in opdracht van het ministerie van Economische Zaken hebben uitgevoerd. Met snelheid en kwaliteit als
te beoordelen uitgangspunten. Het
resultaat: een loftrompet, aldus de
wethouder. Het magere resultaat uit
de gemeentelijke enquête kan dus
'een momentopname' zijn. Hetgeen
andermaal geen reden is om achter over te leunen. Stapje voor stapje zal
er aan verbeteringen worden gewerkt. Onder meer door nadrukkelijker het contact met de ondernemers te zoeken", aldus Meskers.
Noordhollands Dagblad
3 reacties :
Meskers zegt: - moet dan ook 'worden uitgezocht' - .
Aanbeveling: Bureau Greep !
Het optreden van de gemeente tegen ondernemers die gebruik maken van hun rechten kan simpel worden samengevat tot asociaal tot terreur. En dan het vreemd vinden dat er nauwelijks response komt? De meeste zijn wel twee beetjes klaar met deze gemeente. Er is dus heel veel werk aan de winkel Theo, jullie zullen eerst het vertrouwen dienen terug te winnen van de ondernemers, want dat is door jullie handelswijze tot nihil gedaald. Niet alleen inspanningen verrichten voor ondernemingen, wat multinationals bijvoorbeeld zijn, maar ook aan de "echte" ondernemers.
Inwoners hebben geen vertrouwen, ondernemers ook niet. Zou er niet eens ergens heel hard een bel moeten gaan rinkelen op de gemeentelijke burelen?
Een reactie posten