Matige score na enquête

Datum:
  • donderdag 20 september 2018
  • in
  • Categorie: ,
  • Hollands Kroon - Ondernemers in de gemeente Hollands Kroon zijn ontevreden over de dienstverlening van de gemeente.

    Winnie van Galen 20-9-2018

    Dat blijkt uit een enquête die tussen mei en augustus is gehouden.



    De gemeente scoort matig op de onderdelen 'contact met de gemeente', 'afhandeling vergunningverlening' en 'relatie ondernemer-gemeente'.

    De uitkomst is geen verrassing, reageert wethouder Theo Meskers. De kritiek vangt hij ook op tijdens periodiek overleg met de Ondernemers Federatie Hollands Kroon.

    De gehouden enquête is een nulmeting. Veertig andere gemeenten in het land hebben hetzelfde gedaan. Door de scores te vergelijken, weet Hollands Kroon hoe ze presteert. Zo krijgt de gemeente een 5,7 voor het onderdeel contact met de gemeente dat o,8 punt lager is dan het landelijk gemiddelde. Hetzelfde geldt voor het chapiter vergunningverlening. De waardering van de ondernemers komt uit op 4,3 (landelijk 6,1). Waarom de ondernemers dit cijfer geven, weet de gemeente niet en moet dan ook 'worden uitgezocht'. Het kan gaan om het type vergunning, de indieningsvereisten of de communicatie over de afhandeling, oppert de gemeente.

    Gelukkig is er ook reden voor optimisme. 'Opvallend is dat wij ook regelmatig positieve reacties krijgen van ondernemers over de vergunningverlening.'

    Er is al met al werk aan de winkel. Met daarbij in ogenschouw genomen dat er met enige nuance naar de uitkomst van de enquête te kijken valt. De respons was laag: 236 van de 3700 ondernemers reageerden. En die 236 behoren misschien wel tot de meest kritische groep waarmee de informatie 'gekleurd kan zijn', voert Meskers aan. Zonder daarbij iets te willen terugnemen van de noodzaak om de malheur aan te pakken.

    Er is nog iets waaraan de gemeente zich kan optrekken: het onderzoek dat zogeheten mystery guests in opdracht van het ministerie van Economische Zaken hebben uitgevoerd. Met snelheid en kwaliteit als te beoordelen uitgangspunten. Het resultaat: een loftrompet, aldus de wethouder. Het magere resultaat uit de gemeentelijke enquête kan dus 'een momentopname' zijn. Hetgeen andermaal geen reden is om achter over te leunen. Stapje voor stapje zal er aan verbeteringen worden gewerkt. Onder meer door nadrukkelijker het contact met de ondernemers te zoeken", aldus Meskers.

    Noordhollands Dagblad




    3 reacties :

    Anoniem zei

    Meskers zegt: - moet dan ook 'worden uitgezocht' - .
    Aanbeveling: Bureau Greep !

    Anoniem zei

    Het optreden van de gemeente tegen ondernemers die gebruik maken van hun rechten kan simpel worden samengevat tot asociaal tot terreur. En dan het vreemd vinden dat er nauwelijks response komt? De meeste zijn wel twee beetjes klaar met deze gemeente. Er is dus heel veel werk aan de winkel Theo, jullie zullen eerst het vertrouwen dienen terug te winnen van de ondernemers, want dat is door jullie handelswijze tot nihil gedaald. Niet alleen inspanningen verrichten voor ondernemingen, wat multinationals bijvoorbeeld zijn, maar ook aan de "echte" ondernemers.

    Anoniem zei

    Inwoners hebben geen vertrouwen, ondernemers ook niet. Zou er niet eens ergens heel hard een bel moeten gaan rinkelen op de gemeentelijke burelen?

    Een reactie posten