1. HVC vuilimport
De 2e Kamerleden waren verbaasd, zo stond deze week in de krant te
lezen, dat afval geïmporteerd wordt om in Nederland o.a. door HVC te laten verbranden. En deze keer kan het niet de schuld van energiedeskundige en
voormalig fractievoorzitter in de 2e praatkamer Diederik Samson zijn want
die ‘werkte’ toen nog niet bij HVC en bovendien lijkt die import inmiddels al
een jarenlange traditie te zijn. Zo is het bij JAS bekend dat al rond het jaar
2000 de Amsterdamse vuilverbranding afval uit de streken rond Maastricht
opkocht om dat met vrachtwagens naar Amsterdam te vervoeren om aldaar te laten
verbranden. Als men dan vragen stelde over de onnodige transportkosten was het
antwoord: Och, die paar extra centen per ton stellen niet zoveel voor en dat
kan makkelijk uit.
Het zou JAS trouwens niet verbazen dat het te verbranden afval ook
nog eens qua milieupolitiek beschouwd wordt als een ‘vriendelijke’ brandstof,
welke net als hout verbranden als CO2 neutraal beschouwd wordt en waaraan geen
emissiekosten kleven waardoor het opwekken van stroom een maximaal winstgevend
gebeuren is waarvoor de consument evenwel de maximale prijs moet betalen.
Dat het afval met bulkcarriers van overzee aangevoerd moet worden
met schepen welke gemakkelijk 60 ton brandstof/etmaal (belastingvrij) verstoken
en waarvoor extra bufferstortplaatsen aangelegd moeten omdat massale
scheepsaanvoer van bulk nu eenmaal stootsgewijs gaat, noodzaakt deze aanvoer
o.a. dat stortplaatsen bij Medemblik zo moeilijk en traag leeg te halen zijn
zodat wederom de bewoners voor de energiepolitiek niet alleen financieel extra
maar ook qua gezondheid/stankoverlast moeten bloeden.
Nu begrijpt stichting JAS het ook niet meer want wij dachten
altijd dat in 2010 bij Harlingen het laatste stukje Deltawerken gereed was
gekomen. Intussen is de dijk/waterkering in Den Oever veranderd en de kade wat
opgehoogd en thans bereiken ons berichten dat de dijk tussen Wieringen en
Den Helder ook opgehoogd moet worden wegens een statistische mogelijkheid dat
eens in de 4000 jaar de boel daar overstroomt. Aan de voet van deze dijk zal
het niet liggen want die is inmiddels door aanslibbing honderden meters, zo
niet een kilometer breed en dat niet in het minst door de op klussen beluste
waterbouwers die even verderop driftig duizenden tonnen zand bij Den Helder
opspuiten wat vlot daarna richting Waddenzee getransporteerd wordt; er is
inmiddels duinvorming waarneembaar westelijk van de Normerven. Aan de
zoetwaterkant van de dijk, het Amstelmeer dus, is het dan ook veel dieper dan
aan de Waddenzeekant.
Men berekent en neemt nu aan dat een statistische risico van eens in
de 4000 jaar onacceptabel is terwijl bij het ophogen van de Balgzanddijk zo
rond 1980 deze deltahoogte voor jarenlange en dus ook statistisch/theoretische
veiligheid zou hebben moeten zorgen. Nu opeens na 35 jaar de schop er dan maar
weer in terwijl van deze experts een periode voor herziening van 200 jaar
minimaal te verwachten zou moeten zijn?
Of gaat het er hierom de ingenieursbureau’s en waterbouwers aan
een klusje te helpen? En tenslotte mag de bevolking van Hollands Kroon meedenken en met
plannen komen? Welke plannen dan - een plannetje voor een uitkijkpunt of het
aanleggen van een wandelpad soms?
En als men het over veiligheid heeft weet Stichting JAS er ook nog
wel eentje. Op 1/2 september 1859 bereikte een magnetische storm, veroorzaakt
door een extreme zonne-explosie de aarde. Het gevolg was dat op aarde, dat
toen een uiterst beperkt elektriciteit en/telegraaf systeem had, deze
installaties deels opgeblazen werden of in brand vlogen en telegrafisten
elektrische schokken kregen. In 2012 vond er weer zo’n explosie plaats op de
zon maar deze was niet op de aarde gericht maar had nu, volgens alweer die
berekeningen etc. een dermate schade aan het
elektriciteits/computer/communicatie netwerk veroorzaakt dat de gehele
wereldeconomie in zou storten met alle gevolgen van dien zoals oorlogen,
hongersnood, massasterfte, oproer en opstand en uiteraard het uitvallen van het
Liander netwerk waardoor de pompjes van Uitwaterende sluizen, de sluisdeurtjes
en gemalen niet meer werken zodat een acute volksverhuizing binnen enkele dagen
vanuit het westen van dit land naar elders (wie wil ons op zo’n moment hebben?)
op de fiets (elektrische auto’s doen het niet en de benzinestation werken ook
niet meer) noodzakelijk wordt.
Over veiligheid gesproken dus waar ‘onze’ bestuurders zich druk om
maken. Natuurlijk maken zij zich druk over de veiligheid en dat is de
veiligheid van hun portemonnee.
In de uitgave van Binnenlands bestuur van 21 augustus j.l. staat
een artikel genaamd ‘College van Overbetuwe is te machtig’.
In de coalitie zitten CDA, VVD en Gemeentebelangen welke met een
absolute meerderheid ‘regeren’ (lees: hun belangen nastreven). De raad wordt
regelmatig gepasseerd, met innige toestemming van de coalitiepartners waardoor
B&W vrij spel hebben.
Jammer dat Binnenlands bestuur de overeenkomsten met Hollands Kroon niet in
hetzelfde artikel heeft opgenomen, zij het dat voor Gemeentebelangen de
Seniorenpartij van Pancras ingevuld moet worden waar niet alleen de raad
(oppositie?!) maar de gehele bevolking door Nawijn & Co genegeerd wordt.
Saillant detail bij de Seniorenpartij is dat zowel Jip Pancras, Pim de Herder
als Gerrit Roos hun wortels hebben in de VVD waarin Gerrit Roos de laatste keer
zelfs op de kieslijst van de VVD stond en politieke polsstokspringer Pim de
Herder deze keer afkomstig is vanuit de Vrije Liberalen.
Overigens is de onderdanige houding van wat voorheen
volksvertegenwoordigers genoemd werden nationaal en niet alleen beperkt en
gekenmerkt door de bestuurlijke minachting voor de bevolking in deze Overbetuwe
en Hollands Kroon maar ook bij de klapmachine a la Oostblokmodel in de 2e Kamer welke
systematisch negeert wat onder het volk leeft.
Men leze hiertoe het artikel van Prof. Lukkes dd. 30 augustus j.l.
bij Stichting JAS met titel ‘Gezichten van het overheidsbeleid’ welke naar de
mening van JAS zuiver gebaseerd is op een dictatoriale aansturing van dit
continent vanuit Brussel maar wellicht ook vanuit Berlijn.
Het is inmiddels zo’n 100 jaar geleden dat dit continent
uiteindelijk vooral door de Pruisische mentaliteit (Duitsland) zich in de 1e
wereldoorlog stortte welke 20 jaar later ‘dunnetjes’ werd overgedaan met de 2e
wereldoorlog door dat land en nu, onder aanvoering van het bevriende
staatshoofd Merkel (Hitler was tot op een dag voor de inval in Nederland op 10
mei 1940 ook een bevriend staatshoofd) zich wederom in chaos en willekeur lijkt
te willen storten.
Redactie JAS
0 reacties :
Een reactie posten