Den Helder - In Aberdeen heeft Den Helder Airport zich aangesloten bij een nieuw samenwerkingsverband van de zes grootste offshore helikopter vliegvelden van Europa.
Arie Booy 6-8-2018
De organisatie heet North Sea Heliports Alliance (NSHA) en omvat naast Den Helder luchthavens in Aberdeen, Emden, Esbjerg, Kirmington en Stavanger.
Doel van de samenwerking is het bundelen van de krachten nu de offshore-industrie van olie en gas aan het omschakelen is naar offshore-wind.
De afgelopen jaren waren al een teken aan de wand toen door de sterk gezakte olieprijs er sprake was van minder helivluchten op De Kooy. Directrice Conny van den Hoff en haar rechterhand Nick Waterdrinker van Den Helder Airport gingen daarom op zoek naar nieuwe verdienmodellen.
Zo werd contact gelegd met heliports aan de Nederlandse kust en een plan gemaakt voor een heliport in IJmuiden die vanuit Den Helder aangestuurd kan worden.
Exploitatie
Ook de internationale samenwerking die nu beoogd wordt, is een uitvloeisel van de zoektocht naar meer werk door het ten gelde maken van de aanzienlijke expertise die in de Kop van Noord-Holland is opgebouwd met het exploiteren van een vliegveld en heliport.
De Helderse luchthaven heeft het initiatief voor de bundeling genomen en eind september komen de leden bijeen in Hamburg om zich op de Windenergy-beurs te presenteren.
In Nederland wordt na de vakantie verder gewerkt aan het model van een Helderse hub met andere heliports als satellieten daar omheen.
Er zijn gesprekken gaande met Vlissingen, Amsterdam en IJmuiden. Met de collega’s in Eemshaven kon nog niet overlegd worden, omdat niet bekend is welke exploitant die helikopterhaven gaat runnen.
Volgens de organisatie van de Nederlandse Defensie-industrie is er op 4 september in Den Helder een ’Jaarbijeenkomst Heliplatform’.
Maar zowel directeur Van den Hoff van de luchthaven als een woordvoerder van het Defensie Helicopter Commando weet niet wat er tijdens die bijeenkomst op de agenda staat.
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten