Daarmee wordt de levensduur van het wegdek met wel drie tot vier keer verlengd.
Vooralsnog gaat het om een teststrook op de provinciale weg N249 in Anna Paulowna, maar de provincie Noord-Holland heeft samen met Dura Vermeer en de TU Delft goede hoop dat het superasfalt straks overal kan worden toegepast.
„We besparen als provincie alleen al tientallen miljoenen euro’s als wegen nog maar eens in de 30-40 jaar hoeven te worden geasfalteerd”, zegt gedeputeerde Elisabeth Post.
„Doordat we minder onderhoud plegen, ondervindt het verkeer ook minder hinder. Wegen worden minder vaak afgesloten, zodat omrijden niet meer nodig is.” Vanaf vanmiddag 12.00 uur kan het verkeer over het nieuwe stukje superasfalt rijden, dat op basis van epoxybitumen is samengesteld.
„Het gaat om een innovatie die na laboratoriumtesten nu klaar is voor de volgende fase: een proefvak over een lengte van zo’n 90 meter. Niet lang, maar het is voldoende om conclusies aan te verbinden. Bovendien wordt later dit jaar nog een teststrook van 3000 vierkante meter neergelegd op de N502, want we gaan niet over een nacht ijs”, stelt Post.
Normaal asfalt bestaat uit steen en bitumen, dat als bindmiddel van het asfalt fungeert. Het maakt het asfalt hard en zeer draagkrachtig. Epoxybitumen bevat kunststof dat de prestatie van het asfalt sterk verbetert.
„De substantie heeft zijn waarde in asfalt op brugdekken al lang bewezen, maar het is een primeur dat we het ook met wegverkeer gaan uittesten”, zegt de gedeputeerde.
Hoogleraar toegepaste wegbouwkunde prof.dr.ir. Sandra Erkens van de TU Delft is enthousiast over het project. „Wat we hier voor doorgaande wegen ontwikkelen is echt heel bijzonder.”
De TELEGRAAF 8-6-2018
0 reacties :
Een reactie posten