Haarlem - In Noord-Holland is bij
de containerterminals nog potentie
om jaarlijks 109.000 vrachtwagenbewegingen van de weg te halen.
Roel van Leeuwen 16-5-2018
En
als er nieuwe overslagterminals komen, kan er nog veel meer vracht
vervoerd worden door binnenvaartschepen.
Dit blijkt uit een onderzoek van
Panteia en Sweco in opdracht van de
provincie. In het rapport wordt geconstateerd dat de binnenvaart op
de provinciale vaarwegen afneemt.
Dit komt deels door de strenge milieu-eisen die aan bestaande schepen worden gesteld. Vooral voor
kleinere schepen zijn de benodigde
investeringen vaak niet haalbaar.
Maar de binnenvaart staat ook onder druk doordat bedrijven aan de
waterkant worden verdrongen door
de geplande woningbouw aldaar.
________________________________________________
Rapport: kansrijke vaarwegen opwaarderen
________________________________
Mede door het geringe perspectief van de binnenvaart in Noord-Holland kiezen bedrijven eieren voor hun geld en vestigen ze zich elders.
De onderzoekers stellen dat de binnenvaart in een neerwaartse spiraal terechtkomt als nieuwe investeringen uitblijven.
Toch liggen er zeker kansen om de
binnenvaart weer te laten groeien.
Naast de ruimte die er nog is bij de
huidige containerterminals zou het
ontwikkelen van nieuwe overslag-terminals jaarlijks nog eens 171.000 vrachtwagenbewegingen van de
weg kunnen halen. Dergelijke terminals zouden bij Alkmaar, in de
Kop van Noord-Holland, Schiphol
en langs het Amsterdam-Rijnkanaal
kunnen komen.
Er zijn knelpunten op de vaarwegen
die de situatie van grotere schepen nu
verhinderen. De onderzoekers adviseren te investeren op de vaarwegen
met de grootste potentie.
Dan gaat
het om: Kosterverlorenvaart-Oostelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder, de Zuidelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en het westelijke vanaf de Kaag
tot de Elsbroekerbrug, de vaarweg
tussen Zaanstad en Alkmaar en die
tussen Alkmaar en Den Helder.
Andere vaarwegen zouden niet
moeten worden opgewaardeerd.
Hier zou de aandacht kunnen verschuiven van beroepsmatig gebruik
naar recreatief gebruik.
Het rapport wordt morgen besproken in de Statencommissie Mobiliteit en Financiën.
Noordhollands Dagblad
5 reacties :
Geniaal, ook opoe had zoiets kunnen bedenken?
De idiote milieu regels storten dit land in de afgrond.
Over een paar jaar niet vergeten welke partijen deze naderende ramp op hun geweten hebben en natuurlijk niet te vergeten de zeer kwalijke rol van de Marxistische EU.(het Marxisme heeft meer dan 100 miljoen doden geëist voor het geval het vergeten wordt)
Nieuw beleid wethouder Meskers, en nu?
http://www.stichting-jas.nl/2018/03/kooyhaven-is-nog-steeds-een-zorgenkindje.html
Reductie van wel 109000 vrachtwagenbewegingen? Men verzuimt opzettelijk om het totaal te vrachtwagenbewegingen te vermelden; dan zal blijken dat die reductie hooguit enkele procenten bedraagt. De bedoeling is natuurlijk om nog eens een extra massa geld uit te geven voor een minimaal rendement in de milieu sfeer; dat nu is de oorzaak van onze bubbel economie die draait als een 'tierelier' maar daarentegen er uitsluitend op gebaseerd is middels wurgbelastingen het geld als een waanzinnige versneld rond te pompen ten faveure van banken en grootkapitaal. En dit alles onder het mom milieu.
Mijnheer X, u heeft volkomen gelijk alleen snapt de grote massa dat nog niet.
De economie draait als een tierelier, maar de salarissen zijn al veel meer dan 10 jaar niet gestegen, dus voor wie draait de economie? Juist, voor het grootkapitaal en ook de corrupte media willen ons doen geloven dat het zo geweldig gaat.
Een reactie posten