Den Helder - Nu weg omhoog weer is ingezet, wil Den Helder een graantje meepikken van de groeiende belangstelling voor riviercruises.
Casper Duin 11-5-2018
Op deze ochtend trekken 65 voornamelijk zestigers per fiets vanaf de Helderse Binnenhaven de wijde omtrek in. Amerikanen, Brazilianen en Europeanen
zijn het, die op avond daarvoor arriveerden met motorchartervaartuig
Andante van de Monnickendammer
touroperator Boat Bike Tours.
Per boot trekken ze van stad naar
stad door Noord-Holland. Fietsend
waaieren ze uit over de regio. Het is
zoals wethouder Edwin Krijns, Pr-organisatie Citymarketing Den Helder en havenbedrijf Port of Den Helder het graag zien en liever nóg vaker willen zien.
In 2017 waren er volgens cijfers van
de havenorganisatie in totaal 78
aanlopen: riviercruises en motorchartervaart. ,,Daar halen we dus al
wel wat uit, maar er moet volgens
ons nog meer uit te halen zijn vertelt manager Anke de Vries van City-marketing. Met 36 aanlopen van alleen riviercruises in 2017, 3660 passagiersbezoeken en geschatte directe bestedingen van 106.000 euro is Den Helder een kleine speler. De rederijen zelf gaven in Den Helder nog eens 58.000 euro uit. In 2016 deden 24 cruiseschepen Den Helder aan. Sinds 2009 maakt Den Helder met acht andere Noord-Hollandse
gemeenten en Lelystad onderdeel
uit van de Amsterdam Cruise Port. In 2013 bereikt Den Helder een piek
met 67 riviercruiseschepen.
Daarna nam dat aantal af, volgens
het havenbedrijf mede als gevolg
van langdurige werkzaamheden bij
de Wilhelminasluis in Zaandam.
Aan de slag
Nu weg omhoog weer is ingezet, wil
Den Helder een graantje meepikken
van de groeiende belangstelling
voor riviercruises. ,,De faciliteiten
zijn prima. Misschien kunnen we
Den Helder beter voor het voetlicht
brengen. Daarmee gaat Cifymarketing nu aan de slag", meldt Katje Naber van Port of Den Helder.
Anke de Vries van Citymarketing praat binnenkort met de Amsterdam Cruise Port. "Dan hopen we vande touroperators te horen waar we ons kunnen verbeteren. In arrangementen, qua faciliteiten. Zij moeten ons in hun vaarschema opnemen. Den Helder heeft alles om meer uit de reviercruisevaart te halen."
Noordhollands Dagblad
4 reacties :
Den Helder is geen bruisende stad, is het nooit geweest en zal het nooit worden. Bovendien is de route er heen niet uitnodigend, niet over de weg en al helemaal niet door het Noord Hollands Kanaal.
City marketing (ha, ha, city?) en managers kunnen hiermee mooi betaald worden uit de opbrengst van havengelden en toeristenbelasting. Netto blijft er dan niets over.
De haven van Den Helder is een praktijkvoorbeeld van wegsluizen van gelden opgebracht door haar inwoners: https://bit.ly/2IfsDZa
En een dag later aankloppen bij de gemeente voor € 7.000.000 reparatiegelden voor de kades van de haven. En dat soort noemt zich manager met welwillende instemming van de schaapskoppen in de gemeenteraad. Prutsers zijn het!
Een reactie posten