Hollands Kroon - Den Oever Machinefabriek/
dokbedrijf Luyt in Den oever heeft
voor het eerst in haar bijna 60-
jarige historie een Britse nieuwbouworder gekregen.
Martijn Gijsbertsen
De Wieringer scheepswerf mag
voor rederij Waterdance Ltd. een
krabbenvissersvaartuig bouwen,
eveneens een primeur voor Luyt.
,,Het wordt een kort en breed schip (vijftien meter lang, zeven meter
breed, red.). In voor ons een nieuw
segment van de markt'', stelt directeur Jacoline Luijt, die de aanneemsom niet wenst prijs te geven. Zij is blij met de opdracht, die naar
schatting drieduizend manuren
aan werk voor het bedrijf met zich
meebrengt.
,,Ook voor de haven
van Den Oever biedt dit weer een
economische impuls en extra bedrijvigheid."
Krabbenvissersvaartuig
Bij de nieuwbouw van de 'Nichola
of Ladram', zoals het krabbenvissersvaartuig komt te heten, worden
verschillende onderaannemers uit
het dorp en de Noordkop betrokken.
Onder meer voor timmerwerk,
aanleg van elektra, koelapparatuur
en andere voorzieningen doet Luyt
een beroep op andere bedrijven en
diverse toeleveranciers.
Het Friese las- en constructiebedrijf Ibis is al gestart met de bouw
van het casco. Dat wordt in juli in
Den Oever verwacht voor verdere
afbouw. De oplevering van de
'crabbet', ontworpen door Ian
Patton, is volgens planning begin 2018.
Waterdance is reeds klant bij Luyt.
Twee schepen van de Britse rederij
hebben al een onderhoudsbeurt in
Den Oever gehad, de BM 188 en E 33. Medio april arriveerde een
derde vaartuig: de E 198. Deze
boomkorkotters uit Brixham en
Exeter vissen op tong, schol en
inktvis.
Laatstgenoemde schip wordt onder
meer geschilderd, gedokt, ondergaat onderhoud aan de hoofdmotor en vislier en krijgt bovendien een camerasysteem aan boord
geplaatst.
,,Het is gebruikelijk dat een nieuwbouwschip bij ons terug keert voor
jaarlijks onderhoud. Dus we krijgen waarschijnlijk later ook werk
aan het krabbenvissersvaartuig",
vertelt Luijt.
De 'crabbet' verschilt op essentiële
onderdelen van garnalenkotters,
die de Oeverse werf gewend is te
ontvangen.
,,Het betreft een hele andere vistechniek; met rechthoekige manden, die aan een touw met hulp
van een lier in zee worden gezet, in
plaats van sleepnetten.", weet de
directeur.
"Een krabbenkotter heeft verder
vijf- in plaats van driehonderd pk,
een diepgang van vier in plaats van 1,70 meter. Het is een heel ander
soort schip."
De 'Nichola of Landrarn wordt zo
gebouwd dat het brandstofverbruik en de geluidsbelasting laag
zijn. ,,Er komt flink wat isolatie in
en roestvrijstalen lieren buitenom.
Voor een langere levensduur wordt
het gehele schip gestraald en geconserveerd."
Promotie
Luijt beschouwt het nieuwbouwproject als een stukje promotie
voor de scheepsbouw in Den Oever
en voor de hele Wieringer vloot.
,,Zulke opdrachten trekken altijd
bekijks. Dat hebben we ook gezien
met de WR 12 en WR 212 (garnalenkotters, die morgen worden opgeleverd, red.). Belangstellenden
kunnen zien waartoe we in deze
hallen allemaal in staat zijn."
Noordhollands Dagblad
0 reacties :
Een reactie posten