Hollands Kroon - Anna Paulowna - Daling in Hollands Kroon - Toename op Texel door inhaalslag - Proef met inspreken via Skype
Nico Volkerts 18-4-2018
Door snel met
ontevreden burgers te praten, kan
een flink aantal bezwaarschriften
tegen besluiten van b en w worden
voorkomen.
In Hollands Kroon werden na informeel overleg in 2017 19 van de 75 bezwaren ingetrokken. Op
Texel zelfs 25 van de 72.
Dat schrijft de gemeentelijke bezwaarschriftencommissie in het
jaarverslag over 2017. ,,Uit ervaring
blijkt dat een aanzienlijke hoeveelheid mensen bezwaar maakt omdat
zij niet begrijpen waarom hun aanvraag is geweigerd of omdat zij zich
niet op een juiste manier behandeld
voelen", schrijft de commissie.
Informeel contact tussen ambtenaren en bezwaarmakers leidt soms
tot begrip voor het besluit. Ook kunnen in zo'n gesprek nieuwe feiten
aan het licht komen die tot een aanpassing leiden. Hollands Kroon en
Texel maken van dezelfde commissie gebruik. Omgerekend naar duizend inwoners kwamen vorig jaar in
Hollands Kroon per duizend inwoners 16 bezwaarschriften binnen,
op Texel 53. Dat heeft volgens de
commissie te maken met de inhaalslag die Texel maakt op het gebied
van handhaving. Dat leidt tot meer
bezwaarprocedures.
Het aantal bezwaarschriften daalde
vorig jaar flink in Hollands Kroon:
75 tegen 96 in 2016. Dat had vooral te
maken met het afwijzen van aanvragen voor huishoudelijke hulp en
wmo. Dat alleen al leverde 41 bezwaarschriften op.
Omgevingsvergunning
In beide gemeenten heeft ongeveer
een derde van de bezwaarschriften
te maken met verleende of geweigerde omgevingsvergunningen.
Zorgelijk vindt de commissie dat
een flink aantal bezwaren niet binnen de wettelijke termijn van twaalf
weken kan worden behandeld. Dat
speelt in beide gemeenten. In Hollands Kroon zijn zes bezwaarschriften uit 2017 nog niet afgehandeld,
op Texel tien.
De commissie neemt overigens zelf
geen besluiten maar adviseert de
colleges van b en w. Die kunnen van
dat advies afwijken.
In Hollands Kroon begint in juli van
dit jaar een proef met het horen van
bezwaarmakers die niet zelf aanwezig kunnen zijn via Skype. Als dat
werkt, wordt ook gekeken of dat op
Texel mogelijk is.
Noordhollands Dagblad
2 reacties :
Onlangs wilde ik informatie over een verleende vergunning. Te horen kreeg ik: Gaat u maar bezwaar maken.
Waarom niet voor het bezwaar maken informeel contact?
Hetzelfde als anoniem 1 overkwam ons ook. Het is de stuitende arrogantie van een stel zeer onbekwame ambtenaren die nooit, maar dan ook nooit hun eigen falen willen toegeven.
Dat was 20 jaar geleden al zo en daar is nog geen spat aan veranderd en de diverse colleges en raden staan er bij, kijken er naar en doen vervolgens niets. Rapporten of geen rapporten, als hun maandelijkse toelage van de raadsleden maar niet teveel inspanning verg, de burger zoekt het zelf maar uit.
Een reactie posten