Hollands Kroon - Breezand - De aanleg van bedrijventerrein Kooyhaven heeft acht
miljoen euro gekost.
Arie Booy 8-3-2018
Van dit bedrag
is 2,5 miljoen opgebracht door een
overheidssubsidie van de provincie.
Diezelfde provincie is nu de gebeten
hond in Den Helder omdat de vaardiepte van schepen die naar Kooyhaven willen, niet dieper mag zijn dan
3,3 meter.
De haven is aangelegd
voor een diepte van 4,5 meter.
Namens gedeputeerde Post (zeehavens) legt woordvoerder Fabian
Paardekooper uit hoe de vork in de
steel zit: ,,In november 2017 is een
aanvraag binnengekomen van de
Glomar Baltic en Port of Den Helder
voor de doorvaart naar Kooyhaven
met een diepgang van 3,8 meter",
begint Paardekooper.
,,De provincie heeft de diepgang van
het hele traject gemeten om te kijken wat mogelijk is om te kunnen
varen. Uit de meting is gebleken dat
varen met een diepgang van 3,8 meter voor dit traject niet mogelijk is.
De vaarweg is niet diep genoeg. De
maximale diepgang van 3,3 meter is
wel mogelijk zonder tegemoetkomende beroepsvaart."
___________________________________________
Provincie stak zelf 2,5 miljoen in aanleg Kooyhaven
______________________________________________
In opdracht van de provincie is voor
deze aanvraag de waterdiepte opnieuw gemeten. De diepte bedraagt
4,3 m in de as van de vaarweg.
Omgerekend volgens de richtlijnen
Vaarwegen 2017 betekent dit dat je
veilig een diepgang van 3,3 meter
zonder tegenliggers kunt toestaan.
Dat is gemeld aan het bedrijf Glomar en het havenbedrijf. Paardekooper licht toe: ,,Het gaat niet alleen om oeverschade en schade aan
het onderwaterprofïel bij een te grote diepgang, maar zeker ook om de
veiligheid. Een schip moet voldoende water onder de kiel hebben, anders wordt het onbestuurbaar."
Momenteel is er ontheffing verleend tot 3,3 meter diepgang. In een
later stadium zal de provincie een
grotere diepgang dan drie meter in
overweging nemen voor het gedeelte van het kanaal tussen de Koopvaardersschutsluis en De Stolpen.
,,Dus op dit moment ligt er nog
geen definitief besluit", stelt Paardekooper. Daarnaast zijn ambtenaren op het provinciehuis bezig met
het opstellen van beleid voor goederenvervoer over water.
Hierdoor zal er meer focus aangebracht worden in het vaarwegenbeleid. ,,Naar verwachting wordt de
ontwerp-omgevingsvisie in juni 2018 ter inzage gelegd", aldus de
woordvoerder.
Noordhollands Dagblad
__________________________________________________________
Dossier Kooyhaven
0 reacties :
Een reactie posten