Den Helder - Kooyhaven heeft volgens de zakenman misschien een toekomst als containeroverslag....
Arie Booy 16-3-2018
Havenondernemer Daan Groot was hoogst
verbaasd toen hij hoorde dat de
Kooyhaven een diepte van 4,5
meter aan de kade zou krijgen:
,,Heel vreemd als je weet dat elk schip eerst door een zeesluis
moet die beperkt is."
Groot werkt al tientallen jaren
in het Helderse havengebied en
heeft met Holland Stores een
keten van bedrijven opgericht.
,,Als hobby naast het werk ben
ik altijd met plannetjes bezig
om Den Helder beter te maken",
zegt hij in zijn woning in Huisduinen.
Kooyhaven heeft volgens de zakenman misschien
een toekomst als containeroverslag: ,,Daar heb je geen diep
stekende schepen voor nodig.
Natuurlijk kan de vaarweg in
het kanaal verdiept worden,
maar je blijft altijd zitten met de
betonnen bak van de Koopvaardersschutsluis. Die is bepalend
voor het scheepvaartverkeer dat
van zee naar het binnenland wil
of andersom." De binnendrempel van de sluis
is 5,9 meter onder NAP. Volgens
Groot maakt het vervolgens
nogal wat uit hoe zwaar een
schip beladen is.
Over Port of Den Helder heeft
hij een duidelijke mening:,,Ik
respecteer Kees Turnhout als
oud-marineman, maat ik denk
dat hij beter tot zijn recht zou
komen als commissaris van het
havenbedrijf. Zet een jonge
ingenieur als adjunct naast
directeur Bolderheij. Een ambitieuze man die carrière moet
maken en het vuur uit de sloffen
loopt voor onze haven. Die dynamiek mis ik. Er zitten niet de
juiste mensen op de acquisitie.
Dat kan allemaal veel beter."
Noordhollands Dagblad
1 reacties :
Containeroverslag...
Ván waar náár waar moeten die containers dan komen en gaan?
Zo idioot veel containers zijn hier in de Noordkop niet te vervoeren om een dagelijkse lijndienst levensvatbaar te maken. De plaats waar de meeste containers naartoe gaan (offshore bevoorrading in de zeehaven) moet dan alsnog met de vrachtwagen gedaan worden.
Voeg daar aan toe dat het offshore-gebeuren nou nét het voorbeeld is van "just in time" levering, en je kunt op je vingers uittellen dat die containers gewoon van klant tot schip met de vrachtwagen gaan.
Maar goed, Daan Groot probeert tenminste nog oplossingen te vinden. Dat kun je van onze openbare bestuurders niet zeggen. Het denkvermogen van bestuurders heeft de diepgang van een vloeitje. Niet zo vreemd dat men dan niet over de (on)diepte van een kanaal nadenkt.
Een reactie posten