Het bedrijfsleven doet mee aan allerlei gedragscodes om te laten zien hoe belangrijk ze “maatschappelijk verantwoord ondernemen” vinden. Maar houden ze zich ook aan die codes?
Blog “Opinie & Debat” nr. 56
NUON DOET AAN ONMAATSCHAPPELIJK ONDERNEMEN
Het bedrijfsleven doet mee aan allerlei gedragscodes om te laten zien hoe
belangrijk ze “maatschappelijk verantwoord ondernemen” vinden. Maar
houden ze zich ook aan die codes?
Geschreven door Annemieke Reitsma 22 december 2017
Natuurlijk kan ik die vraag niet in zijn algemeenheid beantwoorden, maar voor mij staat één ding vast:
voor wat betreft windpark Nij Hiddum-Houw bij de Kop van de Afsluitdijk in Friesland lapt NUON de
meest belangrijke gedragscode voor multinationale ondernemingen aan z’n laars.
Sinds september 2017
hebben we als actiegroep Hou Friesland Mooi NUON daar twee keer op aangesproken, maar de reactie
was niet veel meer dan het bekende kluitje richting het al even bekende riet. Daarom hebben we nu een
klacht ingediend bij het Nationale Contact Punt voor de “OESO-richtlijnen voor Multinationale
Ondernemingen”. Wij menen dat bij windpark Nij Hiddum-Houw NUON zich schuldig maakt aan
onmaatschappelijk ondernemen.
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is een club van 35 rijke
landen (waaronder Nederland), werd in zijn huidige vorm opgericht in 1961 en zetelt in Parijs. De
OESO-landen hebben met elkaar de “OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen” opgesteld
en daarin geven ze aan wat ze van grote internationale ondernemingen verwachten met betrekking tot
maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Het gaat daarbij in wezen om het vinden van
een goede balans tussen “planet”, “people” en “profit”.
Die OESO-richtlijnen gelden ook voor NUON
dat immers onderdeel is van het Zweeds staatsbedrijf Vattenfal AB.
Elk OESO land heeft een “Nationaal Contact Punt” (NCP) en als iemand meent dat een multinationale
onderneming zich niet houdt aan de OESO-richtlijnen, kan hij of zij bij dat NCP een klacht indienen.
Officieel heet dat: “een melding doen van een meningsverschil”. Welnu, dat hebben we met NUON
vanwege de manier waarop NUON zich gedraagt jegens omwonenden bij het ontwikkelen van een plan
voor windpark Nij Hiddum Houw. Dat windpark moet 42 MW groot worden met negen turbines van
maximaal 208 meter tiphoogte en het vervangt een bestaand park van 5 MW met 10 kleine en verouderde
turbines.
Natuurlijk stap je niet zo maar naar dat NCP met een klacht. Daarom schreven we op 19 september 2017
een brief aan de CEO van NUON waarin we aangaven dat we betwijfelden of NUON zich in de
planontwikkeling voor windpark Nij Hiddum-Houw wel hield aan de OESO-Richtlijnen en waarin we
hem vroegen ons te laten weten wat zijn standpunt was. Die brief werd beantwoord door het hoofd van
“Onshore Market Development Nuon Wind Development B.V.” en zijn reactie was als verwacht: alles
is prima in orde. Waarop we in een brief van 30 oktober meer in detail lieten weten waarom wij dachten
(en denken) dat NUON bij windpark Nij Hiddum Houw niet OESO-conform handelt. Tot op heden
kwam daarop geen reactie en dus stappen we nu naar het NCP.
In onze klacht/melding richten we ons op drie aspecten van de OESO-richtlijnen.
• Ten eerste, de OESO-richtlijnen eisen dat een onderneming in dialoog treedt met “relevante
belanghebbenden” zodat er “betekenisvolle mogelijkheden” zijn om hun inzichten in overweging te
nemen in het plan- en besluitvormingsproces voor projecten die “significante effecten” kunnen
hebben op lokale gemeenschappen. Welnu, Nij Hiddum-Houw heeft zeker “significante effecten”
op de omgeving, maar van die dialoog en van die “betekenisvolle mogelijkheden” hebben we nooit
iets gemerkt. Er is een Omgevingsadviesraad, maar dat is niet genoeg. Niet alleen werd die
Omgevingsadviesraad opgericht door de Provincie Fryslân en niet door NUON, maar het is
bovendien ook nog eens een besloten club waarvan de stukken en de discussies vertrouwelijk zijn
en die onder al te grote tijdsdruk moet werken. En meedoen aan een paar informatieavonden van de
Provincie is ook al niet voldoende. NUON zelf heeft eigenlijk helemaal niets gedaan om met
omwonenden in gesprek te gaan. En dat moet wel van de OESO-richtlijnen.
• Ten tweede, de OESO-richtlijnen eisen dat ondernemingen de mensenrechten respecteren en dat ze
al hun activiteiten moeten doorlichten op risico’s en ongunstige effecten op mensenrechten. Wat
ons betreft is het “recht op gezondheid” (ook wel “recht op een gezonde leefomgeving”) één van de
belangrijkste mensenrechten en ook NUON mag dat recht niet in gevaar brengen. Toch is dat wat
NUON aan het doen is: in de MER en de ontwerp besluiten voor windpark Nij Hiddum Houw wordt
geen enkele aandacht gegeven aan de gezondheidseffecten van slaapverstoring door geluidsoverlast.
En NUON laat dat gewoon gebeuren! Het bedrijf zal vast en zeker zeggen dat ze voldoen aan alle
wettelijke eisen, maar daar kom je niet mee weg bij de OESO-richtlijnen. Of Nij Hiddum-Houw nu
wel of niet voldoet aan de wettelijke eisen, NUON mag niet toestaan dat het park negatieve effecten
heeft op een fundamenteel mensenrecht: het recht op gezondheid.
• Ten derde, de OESO-richtlijnen hebben ook heel wat te zeggen over het milieu: ondernemingen
moeten altijd voldoende rekening houden met de noodzaak het milieu, de volksgezondheid (!) en de
veiligheid te beschermen; ze moeten een milieubeheersysteem hebben; ze moeten het publiek alle
nodige informatie verschaffen over de potentiële milieu-, gezondheids- en veiligheidsaspecten van
hun activiteiten; en ze moeten tijdig en op adequate wijze in contact treden met gemeenschappen
die gevolgen van de plannen ondervinden. Heeft NUON een “milieubeheersysteem” voor Nij
Hiddum-Houw? Wij hoorden er nooit iets over. NUON zal vast en zeker zeggen dat de MER het
publiek meer dan voldoende informeert over de “potentiële milieu-, gezondheids- en
veiligheidsaspecten” van Nij Hiddum-Houw, maar wij menen dat er grote gaten zitten in die MER.
Die bijvoorbeeld helemaal niets zegt over gezondheidseffecten.
Wij vermoeden (en hopen) dat NUON niet blij zal zijn met onze klacht want op reputatieschade zit geen
enkel bedrijf te wachten. We gaven mensen in de omgeving ook al in overweging over te stappen op
een andere energieleverancier. Wat ons betreft is het van tweeën één: ofwel je zegt als onderneming dat
je je niks aantrekt van gedragscodes als de OEO-richtlijnen, ofwel je onderschrijft ze, maar dan hou je
je er ook aan. Geen mooie sier maken en roepen dat je toch zo goed bezig bent met “maatschappelijk
verantwoord ondernemen” terwijl je tegelijkertijd de toepasselijke gedragscodes aan je laars lapt en
ONmaatschappelijk bezig bent. Zoals NUON bij Nij Hiddum-Houw.
De volgende stap is dat het Nationale Contact Punt gaat bekijken of onze klacht/melding ontvankelijk
is. Als dat het geval is, wordt deze onderzocht door een onafhankelijk panel en wordt er een poging
gedaan om partijen bij elkaar te brengen om zo het meningsverschil op te lossen. De procedure eindigt
hoe dan ook met een “eindverklaring” met suggesties en aanbevelingen.
Het zal allemaal nog wel even duren want anderen gingen ons voor. Zo dienden Oxfam Novib,
Greenpeace, BankTrack en Milieudefensie op 7 mei 2017 een “melding” in over een vermeende
schending van de OESO-richtlijnen door ING vanwege het ING klimaatbeleid.
Dat zijn wel spelers van een andere orde dan Hou Friesland Mooi, maar we zijn net zo serieus want het
gaat om iets kostbaars: het woon- en leefgenot van mensen en hun gezondheid. Daar moet ook een
bedrijf als NUON rekening mee houden en dat doen ze niet. Niet alleen “profit”, maar ook “people”!
NUON DOET AAN ONMAATSCHAPPELIJK ONDERNEMEN
Datum:
vrijdag 22 december 2017
in
Categorie:
an
,
Gedragscode
,
Inspraak
,
NLVOW
,
Windmolens
,
Windturbines
Categorie:
an
,
Gedragscode
,
Inspraak
,
NLVOW
,
Windmolens
,
Windturbines
1 reacties :
NUON opzeggen; ze zijn heel duur!
Een reactie posten