Noordkop richt blik op Eemshaven

Datum:
  • vrijdag 8 december 2017
  • in
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Bedrijven zien kansen in windsector.

    Martijn Gijsbertsen 8-12-2017





    Steeds meer service- en dienstverlenende bedrijven voor de offshoresector in de Kop van Noord-Holland richten  het vizier op de Eemshaven in Groningen. 

    ,,Wij zitten daar al regelmatig vanwege laswerk aan boord van schepen voor klanten. Nu proberen  we een dependance op te starter", beaamt bijvoorbeeld Edwin van Dijk, directeur/eigenaar van constructiebedrijf VDR BV (Van Dijk Ruijgrok) in Anna Paulowna.

    ,,In de Eemshaven barst het werk los door de bouw van offshore windparken boven de Wadden en in de Duitse bocht. Door voet aan de grond te krijgen, hopen we daar een graantje van mee te pikken."

    Ook de afdeling offshore & shipping van CIV Den Oever (Coöperatieve In- en verkoop Vereniging) kijkt richting Eemshaven.

    Met twee andere bedrijven is de van oorsprong voor de visserij opgerichte coöperatie - actief op het gebied van ankeren, meren en slepen, hijsen plus zekeren van lading - serieus aan het nadenken over vestiging.

     ,,We proberen in de trein mee te rijden, nu het werkvolume in Den Helder vanwege de dalende activiteiten in de olie- en gasindustrie krimpt", beaamt Joost Crommentuijn van de CIV. ,,Het gaat niet om verhuizing, we blijven in Den Oever, maar kantoor met opslag en werkplaats. Je moet dichtbij het vuur zitten voor integratie met de bestaande industrie daar."

    Scheepsagent 

    Logistiek dienstverlener en scheepsagent DHSS (Den Helder Support Service) is al sinds 2011 actief in de Eemshaven. Het Nieuwedieper bedrijf heeft er in maart een tijdelijk pand betrokken en laat met scheepsafvalinzamelaar Bek & Verburg voor ruim anderhalf miljoen euro een nieuw kantoor met loods bouwen. ,,Om kansen in de offshore windsector te benutten, moet je vooraan zitten', aldus directeur Wim Schouwenaar. DHSS regelt in diverse Nederlandse havens onder meer douane-inklaringen, bemanningswisselingen, reparaties, inspecties, bevoorrading, overnachting en vervoer.

     ,,We zijn een samenwerking met de Duitse helikopterhaven Emden aangegaan. Den Helder ligt te ver weg om bemanningswisselingen voor projecten hier te verzorgen."

    Noordhollands Dagblad


    2 reacties :

    Sam Kooy zei

    Zo Meskers ......weet je nog: de lange adem tijdens de openstelling van de Kooyhaven rond augustus/september 2016. Die ademtocht duurt nog jaren langer dan jij meende. Jouw blik was niet zo vooruitziend als jij zelf wel meende. Jij belazerde de boel zoals je dat deed met de (financiele) organisatie binnen de gemeente Hollandskroon. Dat ik al maanden en maanden het gelijk aan mijn kant heb moge blijken uit een lege haven bij De Kooy. Voorts meende jij ten behoeve van een leeg project enkele tonnen uit de gemeentekas van HK te moeten schenken aan de 'havenwethouder' van Den Helder. Nog commentaar Meskers ?

    Bakker zei

    Idioten zoals Meskers moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden.
    Bij een fatsoenlijke organisatie gebeurt dat ook, maar we hebben te maken met de VVD en Hollands Kroon en gebleken is dat zowel lokaal als landelijk de VVD bestaat uit lieden die het allemaal niet zo nauw nemen en daarom houden ze Meskers in het zadel zodat ze zelf ook hun gang kunnen gaan. Hetzelfde gebeurt met Nawijn, ook een VVD'er die er geen probleem mee heeft af en toe de burgers te benadelen door ongeoorloofd te declareren. Het kan allemaal in Nederland en zeker in Hollands Kroon.

    Een reactie posten