Den Helder - Onverwacht komt het
niet, gezien de malaise in de olie- en
gassector, maar de jaarcijfers van
iort of Den Helder stellen teleur. In 20t6 waren et 435 minder havenbezoeken dan in het jaar er voor.
Arie Booy
Er kwamen 2087 schepen binnen. Havenbezoeken - in vaktaal Portcalls genoemd - zijn een graadmeter
om de bedrijvigheid aan te geven.
Den Helder afficheett zich als 'Pitstophaven' voor de energiesector. Er
is nauwelijks overslag. Ook de visserij neemt jaarlijks in betekenis af. Blijft over de offshore. De lage olieprijs die de energiebedrijfstak geselt heeft dan ook direct zijn weerslag op de economie in het havengbied. Na het recordjaar 2014 toen de olieprijs hoog was, heeft Port of Den Helder een flinke veer moeten laten. Ten opzichte van dat jaar is het aantal schepen met zo'n zevenhonderd
afgenomen.
Het havenbedrijf geeft geen commentaar. Adjunct-directeur Kees
Turnhout: ,,We delen de cijfers eerst
met de aandeelhouder."
___________________________________________________________________
Concurrentie
boert beter
Vervolg
Den Helder - De jaarcijfers van het
Helderse havenbedrijf zijn een sruk
slechter dan die van concurrent
IJmuiden. Voor Zeehaven lJmuiden
NV was 2016 zelfs een goed jaar.
De inkomsren uit havengelden kenden in de IJmond een Iichte plus; van 3,7 miljoen euro in 2015 naar 3,9 miljoen euro in het afgelopen jaar; een stijging van 6 procent Het hogere resultaat is volgens havendirecteur Van de Meerakker het gevolg van diverse offshore-projecten.
Zijn Helderse collega Kees Turnhout wil weinig kwijt over opbrengst of verlies over afgelopen
boekjaar ,,Op dit moment zijn we
nog bezig met de jaarafsluiting die
we binnenkort met de aandeelhouder (gemeente, red..) zullen delen",
stelt de adjunct-directeur.,,Daarna
kunnen we daar mogelijk wel iets
van zeggen." Zeehaven lJmuiden
maakte de cijfers daarentegen reeds
aan het begin van dit jaar bekend.
Opmerketijk is dat Port of Den Helder niet, zoals in het verleden, op eigen initiatief met de jaarcijfers naar buiten is gekomen.
Pressie
Pas na het uitoefenen van enige
druk door weekblad Schuttevaer
werden summier kerncijfers over 2016 publiek gemaakt. Het landelijke vakblad voor de scheepvaart kenschetste de beroerde cijfers in de berichtgeving vervolgens als 'rampzalig'. Al met al geen goede reclame
voor de Helderse haven op het nationale podium. Havenwethouder Edwin Krijns wijst er op dat de terugval komt na hoogconjunctuur.
,,De sector heeft ons veel gebracht",
zegt Krijns. ,,We hebben een enorme
groei meegemaakt in korte tijd. De
economische waarde voor de regio
was in 2015 een half miljard! Drie
keer zoveel als tien jaar daarvoor. De
terugval is zichtbaar zeker omdat
deze volgt op onze beste jaren ooit.
We werken er hard aan om een rol te
spelen in de opkomende offshore
wind-markt. Het vervelende is dat
die velden er nog niet liggen. We
moeten dus even door de zure appel
heen bijten."
Vissersvloot
Er worden ook schepen onttrokken
aan de Helderse vissersvloot. Viskotter HD9, die dit jaar enige maanden
als eerste vaartuig aan de kade van
Kooyhaven lag, is verkocht aan een
visser in Zoatkamp. Eigenaar Rob
van der Wal uit Anna Paulowna
heeft licentie en kotter overgedaan
aan Jan Foppen van visserijbedrijf
IJKZS in de Groningse haven Zoatkamp.
Een kleine drie jaar geleden kwam
de HD9 uit Harlingen naar de
Noordkop. Nu is de 23 meter lange
Eurokotter weer terug naat het
noorden van het land waar hij onder de nieuwe naam ZK92 Josiena Lisa uit vissen gaat met als schipper Michiel Broere.
Ook de HD42 Grietje Cornelia wordt onttrokken aan de Helderse vloot. Reder Frank Oosterman wil r
een nieuw schip laten bouwen en heeft de HD42 daarom verkocht aan een Duitse visser. De bijna 24 meter lange garnalenkotter wordt door de nieuwe eigenaar herdoopt in SU-42 met de naam Hope. Christian Wilhelm gaat de kotter exploiteren vanuit de haven Nordstrand, een plaats in het uiterste noorden van Duitsland nabij de grens met Denemarken. Naast deze vertrekkers zijn
echter ook wat nieuwe HD-vaartuigen in de haven gesignaleerd.
Noordhollands Dagblad
2 reacties :
Ik dacht dat de haven van Den Helder samenwerkte met de haven van Amsterdam of werkt Amsterdam ook samen met Ijmond?
Kooijhaven nu overbodig?
Een reactie posten