Ed Dekker ed.dekker@hollandmediacombinatie.n1
Samen met de provincie onderzoeken deze gemeenten komend jaar de haalbaarheid. Theo Meskers van het gemeentelijk samenwerkingsverband De Kop Werkt noemt de door-
steek 'absoluut noodzakelijk'. Het gehele westelijke deel van de Noordkop is volgens hem slecht bereikbaar. „Voor burgers én bedrijven. Hei aantal inwoners in deze regio dreigt te dalen en daardoor minder aantrekkelijk te worden. Die negatieve ontwikkeling moeten we een halt toeroepen."
De vier gemeenten hebben deze week besloten geld in het onderzoek te steken. Voor een betere verbinding west-oost zijn de huidige provinciale wegen grotendeels niet toereikend, aldus Meskers. Bij Kolhorn haakt de nieuwe weg aan op de N248. De provincie heeft net het
westelijk deel van de N248 stevig verbeterd. Bij Stolpen komt de N248 uit op de N9 (Den Helder-Alkmaar).
____________________________________________________
Vervolg
'Nieuwe weg óm Middenmeer'
Onderzoek naar tracé 'bypass' - Geld van De Kop Werkt
Ed Dekker ed.dekker@hollandmediacombinatie.n1
Kolhorn - De gewenste verbinding van Kolhorn naar de A7 moet rechtstreeks op de rijksweg aansluiten. Dat wil het gemeentelijk samenwerkingsverband De Kop Werkt. „De nieuwe weg moet dan met een boog om Middenmeer worden aangelegd", stelt wethouder Theo Mes kers van Hollands Kroon.
Meskers is ook voorzitter van De Kop Werkt. Hij noemt de beoogde doorsteek een 'bypass'. „Die moet iets voorbij Middenmeer aansluiten op de A7 en is nodig om het westelijk deel van-de Noordkop beter bereikbaar te, maken."
Door Hollands Kroon lopen twee provinciale wegen vanuit het westen naar Middenmeer, richting A7: de N248 (Schagerweg, 8o km-weg) en N242 (Alkmaarseweg, grotendeels 80 km-weg). Die zijn volgens Meskers ontoereikend. Hij waagt zich niet aan mogelijke tracés voor de nieuwe 100 km-weg. „Uit onderzoek moeten voorstellen komen."
Dorpen
De vier Noordkopgemeenten (Schagen, Hollands Kroon, Den Helder en Texel) en de provincie stellen de komende vier jaar dertig miljoen euro beschikbaar om diverse projecten in de regio van de grond te krijgen. Flinke bedragen gaan naar extra voorzieningen in de dorpen Oude-sluis, Middenmeer, Wieringerwerf en De Koog. Op Huisduinen wordt het dorpsplein aangepakt. Dat geldt ook voor het plein en directe omgeving van Groote Keeten.
Exacte bedragen per project worden later bekend gemaakt.
De Kop Werkt maakt zich sterk voor een fietspad langs de Zanddijk van Den Helder naar Julianadorp. Fietsers kunnen nu officieel alleen door het duingebied. Volgens Meskers doen zich 'gevaarlijke situaties' voor op de Zanddijk.
In Petten wordt onderzocht of het opslagterrein van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
aan de zuidkant van het dorp een recreatieve functie kan krijgen.
De IJsselmeerdijk tussen Den Oever en Medemblik biedt volgens Mes-kers veel recreatieve mogelijkheden. „Vooral bij het Robbenoordbos en het Dijkgatbos zijn er allerlei kansen. Als de pachter van watercamping Wieringerrand daar met goede ideeën komt, willen wij hem gráag helpen."
Ook op de investeringslijst 2017-2020 van De Kop Werkt staat een betere vaarverbinding tussen Amstelmeer en IJsselmeer. Een ander project is een nieuwe brug over het Noordhollands Kanaal bij Burgervlotbrug.
_________________________________________________________________________
Dertig miljoen euro te besteden
Ed Dekker
Schagen - De Kop Werkt steekt in de periode 2017-2020 vijftien miljoen euro in de economische en toeristische ontwikkeling van de Noordkop. De provincie verdubbelt dit bedrag. In De Kop Werkt werken de vier regiegemeenten samen.
De dertig miljoen euro is vooral bedoeld voor onderzoek om allerlei projecten mogelijk te maken. Ook kan daarna met dit geld een aanzet worden gegeven om initiatieven uit te voeren.
De colleges van b en w van Schagen, Hollands Kroon, Den Helder en Texel stemden deze week in met de grove verdeling van het geld. Evenals de provincie.
Voor 2017 is 4,5 miljoen euro beschikbaar. Een deel van dit bedrag is voor het onderzoek naar de nieuwe 100 km-weg. In 2018 kan 11,5 miljoen euro worden uitgegeven, in 2019 12,1 miljoen. Voor 2020 is er 900.000 euro.
Het gaat om projecten op gebied van recreatie, toerisme, werkgelegenheid, onderwijs en bereikbaarheid. De Helderse wethouder Edwin Krijns volgt in januari Theo Meskers op als voorzitter.
__________________________________________________Noordhollands Dagblad
1 reacties :
Er zijn al zo weinig wegen in Nederland; daarom zou een ontsluiting nodig zijn? Je kunt geen kilometer rijden of je passeert een verkeersplein, kruising, afslag, stoplichten of spoorbaan. Geen land ter wereld met zo'n dicht verkeersnet en Meskers gaat ontsluiten - zou het niet eens tijd worden met die flauwekul op te houden?
Een reactie posten