DEN HELDER - Ook de Port of Den Helder heeft stevig last van de extreem lage olieprijs. Over 2015 kreeg het Helderse havenbedrijf tien procent minder offshoreschepen te verwerken.
Kwamen in 2014 nog 2.776 schepen binnen, afgelopen jaar waren dit er 2.522. De wereldwijde oliecrisis houdt de komende periode naar verwachting aan, waardoor de haven genoodzaakt is om in te zetten op, zoals het havenbedrijf dat noemt, 'een stevige transitie'.
Cruciaal daarin is de ontwikkeling van het nieuwe bedrijvengebied Kooyhaven bij Breezand, dat eind dit jaar moet worden opgeleverd. De verwachting van het havenbedrijf is dat Kooyhaven zorgt voor een sterke impuls voor de lokale economie van de regio Den Helder. In de zeehaven is slechts beperkt ruimte beschikbaar, terwijl bedrijven die daar gevestigd zijn ook toeleveranciers en andere bedrijven aantrekken. Whitney Veen, CFO en algemeen directeur ad interim van Port of Den Helder. ,,Een recente uitgebreide gebiedsontwikkeling rondom onze haven zorgt ervoor dat wij in de toekomst door kunnen blijven groeien in economische activiteiten en de banenmotor kunnen blijven in de regio.”
Ook wordt gewerkt aan het parkeren van boorplatforms op de rede en in de haven en wordt er een studie uitgevoerd naar een parkeerfaciliteit voor schepen buiten contract.
Door de wereldwijde oliecrisis zit dertig procent van de boorplatforms in de Noordzee momenteel buiten contract en op het Nederlandse deel van de Noordzee ligt twintig procent van de productie-installaties stil. Ondanks de krimp van offshore olie- en gasgerelateerde activiteiten in haven blijft de haven in de zwarte cijfers. De definitieve jaarcijfers verschijnen deze zomer.
Wat meehelpt is een opvallende stijging van het aantal visserijschepen dat Den Helder aandoet. De haven noteerde in deze categorie een stijging van 27% (1645 bezoeken in 2015 tegen 1295 in 2014).
NHD
4 reacties :
De gevolgen van een oliecrisis breiden zich uit; er is veel minder activiteit en vraag naar van alles en nog wat op olie/gas gebied maar als we de Kooijhaven bouwen zou NU dat Den-Helder helpen?
Kooyhaven wordt net zo'n daverend succes als de tweede haven in Oude Zeug. Daar liggen slechts wat opgelegde schepen met een blablabla-banenmotor van NUL.
Kooyhaven kan mooi dienen om overtallige offshore-schepen op te leggen. Met ongeveer hetzelfde "banenmotor" resultaat.
De vraag is hoeveel de verantwoordelijke politici er aan over hebben gehouden want zo dom kan toch niemand zijn.
wethouders Meskers overtuigde de snuggere gemeenteraadsleden van HK ervan dat HK 3,5 ton moest investeren in het Kooyhavenproject van Port of DH. Goed voor de regionale werkgelegenheid! Banenmotor! Ondertussen heeft nog geen enkel bedrijf zich gemeld voor het bedrijventerrein.... Dus weet u waar Port of DH nu vooral op inzet: windmolens op zee... Hoezo vrindjespolitiek?
Een reactie posten