De knuppel moet om bij de luchthaven

Datum:
  • zaterdag 30 januari 2016
  • in
  • Categorie:
  • Den Helder - Den Helder Airport zag het aantal passagiers in een kwart eeuw verdubbelen. maar die groei is er onder druk van de dalende olieprijs uit. De luchthaven is bijna volledig afhankelijk van de offshore-industrie en moet nieuwe markten zien aan te boren.

    Hedzer Faber

     De directiekamer van Den Helder Airport is er een met een uitzicht dat nooit verveelt: het beeld door de glazen wand op de westzijde is gevuld met helikopters, bagagewagens en de lichten van de landingsbaan.

    Het is een kamer die directeur Conny van den Hoff niet voor zich alleen heeft, overigens. In deze zelfde ruimte zit de complete staf van de luchthaven, van de directeur tot de stagiair. „Dat werkt prettig. Korte lijnen. Iedereen weet van elkaar waar de ander mee bezig is."

    Lean machine

    Toen Van den Hoff in 1992 als directiesecretaresse begon, werkten er 35 mensen op de luchthaven. Nu vijfhonderd. Slechts zes van hen werken - op 4,2 voltijdbanen -bij het bedrijf Den Helder Airport zelf. De rest is in dienst van andere bedrijven, zoals de helikoptermaatschappijen. Diensten als de meteorologische dienst en de verkeerscentrale worden 'ingekocht' bij defensie. Dit maakt dat de private luchthaven met een handjevol mensen kan worden bestierd. Een 'lean machine', zoals dat in zakenkringen wordt genoemd.

    „Kijk, ik heb hier nog wat van dat oude spul laten staan", zegt Van den Hoff. Ze hurkt in een hoek van de vergaderruimte naast haar kantoor en tovert een op groot formaat afgedrukte luchtfoto van het complex tevoorschijn. Alleen al aan de afmetingen van de parkeerplaats is te zien wat voor ontwikkeling het vliegveld heeft gemaakt. De enkele banen parkeervakken van een kwart eeuw geleden zijn nu nog een vakje in het huidige parkeerterrein. Havenstad Den Helder ontwikkelde zich de laatste decennia dan ook tot offshorestad en het aantal vluchten steeg navenant. In 1990 werden nog op de kop af 73.246 passagiers vervoerd, piekjaar 2014 sloot op ruimschoots het dubbele (147.217).
    __________________________________________________

    'Dit is een gezond bedrijf, maar deze crisis moet niet te lang duren' 
    ___________________________________________________

    Tot het crisis werd in de wereld van het zwarte goud. Vorige week kwam de prijs van een vat ruwe olie onder de 28 dollar, het laagste in jaren en bijna een halvering ten opzichte van een kwartaal eerder.

    Geen hosanna

    Intussen krabbelt de prijs lichtjes op, maar het is nog verre van hosanna in deze tak van sport. En dus ook voor de van de offshore-industrie afhankelijke luchthaven. Een lage olieprijs betekent minder activiteit op de boorplatforms en dus minder werk voor Den Helder Airport. Het jaar 2015 bleef steken op 134.000 passagiers en Van den Hoff houdt er rekening mee dat die tendens in het aankomende jaar doorzet. „Meer dan 95 procent van onze vluchten is offshoregerelateerd, dus met deze markt kun je niet anders dan anticiperen op weer minder vluchten. We kunnen dat ook. Den Helder Airport is een gezond en efficiënt bedrijf. We kunnen een paar slechte jaren hebben. Maar deze crisis moet niet te lang duren."

    Na een lobby vanaf 2008 werd het maximaal toegestane aantal vliegbewegingen voor de private luchthaven verhoogd van 22.000 naar 25.000. Dat plafond is nadien echter nooit echt benaderd omdat de bezettingsgraad van vluchten groter is geworden.

    Broodnodig

     Van den Hoff: „Er is veel verbeterd op dat gebied. Door handiger te plannen en vluchten op elkaar af te stemmen kunnen er meer mensen met een vlucht mee en kun je dus met minder vluchten toe. Toch hebben we die ruimte brood- en broodnodig. Want als we nieuwe markten willen aanboren, moeten we de ruimte hebben om te ondernemen. Dan heb je het bijvoorbeeld over de plannen voor een logiesverblijf hier op Den Helder Airport, maar ook over nieuwe vluchtverbindingen." Daarbij is de onderzochte verbinding met Denemarken een interessante, maar wat de luchthavendirecteur betreft is ook Engeland nog niet afgeschreven. Van den Hoff: „Ik vind het nog steeds zonde dat het de vorige keer niet is gelukt. Dat heeft geen eerlijke kans gekregen. We werkten aan een verbinding met Aberdeen. Dat was goed onderzocht. Toen zei men in Engeland 'we hebben een vliegtuig staan in Norwich' terwijl daar helemaal geen onderzoek naar was gedaan. En toen we twee weken bezig waren, trok men de stekker er uit. Terwijl toen juist de boekingen aantrokken. Zonde, maar daar hebben we uiteraard wel van geleerd en we komen hoe dan ook beslagen ten ijs, waar een volgende luchtverbinding ons dan ook mee verbindt."

    Vliegverbinding Denemarken Lijndienst Den Helder-Esbjerg onderzocht * Windparken zijn groeimarkt * Helders vliegveld zoekt nieuwe markten Hedzer Faber Den Helder * Luchthaven Den Helder Aitport (DHA) overweegt een nieuwe lijndienst op te starten met het Deense Esbjerg. Dat is interessant voor het bedienen van offshore windparken. De Zuid-Deense havenstad Esbjerg (n000 inwoners) is net als Den Helder gelegen aan de Noordzee en eveneens economisch sterk gericht op de offshore-industrie. Luchthavendirecteur Conny van den Hoff: „Windparken op zee zijn daar een enorme groeimárkt en ook in Den Helder zijn activiteiten op dit gebied, zowel over water als door de lucht. Een luchtverbinding met Denemarken zou een snelle uitwis- seling van mensen en materialen mogelijk maken. We onderzoeken nu hoe grbot die markt is en of een lijndienst rendabel is." Een eerdere poging om een lijndienst op te starten met Engeland strandde. Volgens Van den Hoff heeft die echter nooit een eerlijke kans gekregen. Al na twee weken trok de vliegmaatschappij de stekker uit de luchtverbinding Den Helder-Norwicl3 Van den Hoff: „Dat was veel te snel, want vanaf dat moment begonnen net de boekingen te lopen." Het is voor het vliegveld van groot belang om nieuwe markten aan te boren. Nu is DHA bijna volledig afhankelijk van de olie- en gasindustrie. Door de dalende olieprijs daalt ook de vraag naar helikoptervluchten naar boorplatforms, afgelopen jaar met acht procent en een eind aan die dalende lijn is nog niet in zicht.


    NHD

    ___________________________________________________________



    1 reacties :

    Sam Kooy zei

    Blijft uiteraard dat de gehele kop van Noordholland, boven Alkmaar, afhankelijk is van de situatie in Den Helder.

    Een reactie posten