Zorgen over fijnstof: een sluipmoordenaar

Datum:
  • dinsdag 1 juli 2014
  • in
  • Categorie: , ,
  • Haarlem -  Talsma zegt zich zorgen te maken over de luchtkwaliteit in delen van de Metropoolregio.


    Roel van Leeuwen

     Schepen die hun ruimen ontluchten nadat ze hun lading hebben gelost en de files richting Tata Steel; het zijn zaken die gedeputeerde Tjeerd Talsma van de provincie Noord-Holland aan wil pakken. Talsma zegt zich zorgen te maken over de luchtkwaliteit in delen van de Metropoolregio.

    In het Westelijk havengebied in Amsterdam, de IJmond en zelfs in de regio Schiphol blijft de luchtvervuiling in de Metropoolregio binnen de (juridische) normen. ,,Dat is aardig, maar ik ben er niet helemaal gerust op dat de luchtkwaliteit ook echt goed is", zegt Talsma. „Ik maak me vooral zorgen over fijnstof. Dat zie je niet, maar het dringt diep in je longen door. Het is een sluipmoordenaar. Ik vind ook dat we de ambitie moeten hebben om hogere doelen te stellen dan het voldoen aan de juridische normen."

    Jonger sterven 

    Vooral in de IJmond en rond de Aio (West) in Amsterdam is de concentratie aan fijnstof hoger, maar de GGD-rapporten geven aan dat niet kan worden geconcludeerd dat de mensen daar eerder door sterven. Iets waarvoor een te hoge concentratie fijnstof wel kan zorgen. Talsma: „Ik heb begrepen dat mensen in Londen gemiddeld anderhalf jaar jonger sterven dan in de rest van Engeland."

    Wel moest minister Schultz haar besluit om honderd kilometer per uur te mogen rijden op de A10 West in plaats van 80, terugdraaien op last van de rechter.

    Het heeft volgens Talsma geen zin om met een scheve blik naar het bedrijfsleven of naar de automobilist te kijken als veroorzakers van de luchtvervuiling. Hij gelooft in de vorming van coalities (onder meer bestaande uit overheden en bedrijfsleven) om de problematiek te lijf te gaan.

    Op die manier wordt in de regio IJmond al enige tijd samengewerkt. „Daar hebben we de milieudialoog. Een voordeel van de samenwerking met meerdere partners en overheden is dat je eerder in aanmerking komt voor subsidies, waardoor we meer kunnen doen. We pakken bijvoorbeeld de Velsertraverse aan, een knooppunt richting het terrein van Tata Steel. Daar staan veel files. Ook hebben we gezorgd voor walstroom in de haven van IJmuiden en werken we samen aan een duurzaam bedrijventerrein."

     Velstertunnel

     De maatregelen die in het kader van de Milieudialoog IJmond zijn genomen, komen met de negen maanden durende sluiting van de Velsertunnel — die door Rijkswaterstaat in het vooruitzicht is gesteld — extra goed uit. „We hebben besloten een extra pontje in te zetten tussen Velsen Noord en Velsen Zuid en we willen de verkoop van elektrische scooters in de IJmond stimuleren met een subsidie. Hiervoor hebben wij als provincie 6o.000 euro beschikbaar gesteld."

    Als het aan Talsma ligt is de milieudialoog een voorbeeld voor de aanpak van de problemen in het havengebied in Amsterdam. „Waar we vooral wat aan willen doen is tankers die hun ruimen ontluchten als ze wegvaren en die stank veroorzaken. Veel schepen hebben gassen in hun tanks en zetten hun vernielen open. Je praat dan ook over fijnstof. Samen met de haven en de gemeenten willen we werken aan oplossingen."

    Luchtkwaliteit is ook een van de belangrijke thema's in het nieuwe milieubeleidsplan dat Talsma nog voor de verkiezingen van maart 2015 gereed hoopt te hebben. „Het moet echt een nieuw plan worden waarin de laatste ontwikkelingen — ook op het gebied van de circulaire economie en bodemsanering — worden meegenomen."

    _________________________________________________________

    Talsma wil hoger doel dan binnen de norm blijven
    ______________________________________


    NHD






    0 reacties :

    Een reactie posten