'Poldertuin verder als Bloemenpark'

• dinsdag 17 juni 2014
  • Categorie:
  • Hollands Krtoon - Anna Paulowna - College positief over plan van Holland Citiflower

Lydia Jasper

Mensen moeten langer van een bloeiende Poldertuin in Anna Paulowna kunnen genieten. Geen vier weken, maar vier maanden. Zo meent projectleider Jac van der Geer van Holland Citiflower uit Julianadorp, die hiervoor een voorstel indiende bij Hollands Kroon. Het college is positief en gaat het aan de raad voorleggen.

Hollands Kroon wil bezuinigen op het onderhoud van de Poldertuin en nam diverse scenario's onder de loep. Opvallend in het voorstel van Holland Citiflower is een naamsverandering: Poldertuin moet Bloemenpark Hollands Kroon worden. Bloembollen, vlinder- en bijenmengsels worden afgewisseld met gazons. Bedoeling is dat het park na vijf jaar grotendeels wordt gefinancierd door ondernemers uit de regio. Het sluit dan aan bij het reeds bestaande project Kleur voor de deur. Hierin zijn de ingangen van dorpskernen voorzien van bloembollen.

Sector

„Het park is niet alleen gericht op Anna Paulowna, maar op de hele Noordkop", stelt Van der Geer. „We proberen het park te behouden voor de sector en willen alle belanghebbenden benaderen."

Opvallend is wel dat in dit voorstel afscheid wordt genomen van de Poldertuincommissie die zich al meer dan dertig jaar hiervoor vrijwillig inzet. Voorzitter André van Duivenvoorden stelt dat de gemeente nog geen besluit heeft genomen en vindt het prematuur om te reageren.

Volgens gemeentewoordvoerder Monique Tesselaar is het raadsvoorstel klaar, maar nog niet geagendeerd. Wel zal een alternatief voorstel vanuit de Poldertuincommissie tegelijk worden aangeboden aan de raadsleden.

NHD