Nieuwe aanpak bezwaarschriften in Schagen

Datum:
  • vrijdag 13 juni 2014
  • in
  • Categorie:
  • Schagen -  Minder bezwaarschriften door een andere manier van werken.
    Richard Zut 

    Dat is waar de gemeente Schagen naartoe wil met het project 'Informele aanpak bezwaren', en waarmee momenteel een begin wordt gemaakt.

    In 2013 kwamen 179 bezwaarschriften binnen bij de commissie bezwaar, waarvan twee tegen een besluit van de burgemeester en een tegen een besluit van de gemeenteraad. De rest was gericht tegen besluiten van het college.

    Om die aantallen te verminderen, zal de gemeente voortaan vroegtijdig (telefonisch) contact opnemen met klagende burgers om te achterhalen wat er werkelijk aan de hand is. Ook wordt dat contactmoment benut om — samen — te onderzoeken of zowel burger als gemeente een juridische procedure de beste aanpak vinden voor de oplossing van een klacht, bezwaarschrift of voorgenomen weigering.

    Bij de nieuwe aanpak ligt het accent op persoonlijk contact en meer mondelinge communicatie. „En op een open, luisterende houding van gemeente naar burger. Gestreefd wordt naar meer aandacht voor belangen, en vanuit die belangen samen zoeken naar oplossingen 'voor het probleem", aldus de voorzitters P. Munnik-Blank en L. Worm in het jaarverslag 2013 van de gemeentelijke commissie bezwaar.

    Die commissie kwam afgelopen jaar 25 keer in vergadering bijeen. Gemiddeld vonden drie hoorzittingen per vergadering plaats.

    NHD




    1 reacties :

    Anoniem zei

    "Om die aantallen te verminderen, zal de gemeente voortaan vroegtijdig (telefonisch) contact opnemen met klagende burgers om te achterhalen wat er werkelijk aan de hand is." aldus de gemeente.
    De gemeente Schagen gaat er kennelijk van uit dat burgers die een bezwaarschrift indienen niet helemaal weten waarom ze dat doen, neen, een ambtenaar moet gaan uitleggen dat een bezwaarschrift indienen eigenlijk niet nodig is.
    Nou is het toch al niet verstandig om met een ambtenaar (telefonisch) in discussie te gaan omdat een ambtenaar nogal eens de gewoonte heeft achteraf de zaken anders voor te stellen als ze zijn, dus NOOIT DOEN, altijd zorgen dat je nooit alleen tegenover meestal 2 ambtenaren komt te staan, ze naaien je een oor aan waar je bij staat.
    Een ambtenaar is er namelijk niet voor de burger, al wordt hij wel door diezelfde burger betaald.

    Een reactie posten