Enquête Woningcorporaties is vooral mooi voor de bühne

• donderdag 19 juni 2014
  • Categorie: , ,
  • Wieringen - In de Parlementaire Enquête Woningcorporaties staan de grote dossiers en boosdoeners centraal.

Begrijpelijk, want hoe monsterlijker de financiële schandalen, des te sappiger ze zijn voor het publiek. Ik ben bang dat het enquêtecircus weinig zal bijdragen aan de broodnodige renovatie van het corporatiestelsel. Die vrees wordt gevoed door mijn ervaringen als (oud) toezichthouder bij woningbouwvereniging Beter Wonen op Wieringen (1100 woningen).

Van 2009-2010 heb ik samen met vier collega's geprobeerd toezicht te houden bij deze corporatie, waar het al jaren rommelde. Al direct merkten we dat veel zaken niet in de haak waren. Dat werd later bevestigd door een onderzoek naar het handelen van twee bestuurders. Er was geen openbaar aanbestedingsbeleid, er werd veel te duur grond aangekocht en de huisarchitect kreeg riant betaald voor een project dat nooit werd uitgevoerd.

De raad van toezicht bleek er al jaren voor spek en bonen bij te zitten. Vanaf het moment dat wij een vinger achter deze en andere zaken probeerden te krijgen, werden wij als toezichthouders tegengewerkt door het bestuur. Zo vroegen wij ons af waarom de boekhouder op inleenbasis jaarlijks 80.000 euro te veel verdiende, en dat al tien jaar lang. Daar mochten wij ons niet mee bemoeien, was het antwoord. Ook mochten we de boeken niet inzien.

Vreemd, elke sportvereniging heeft een kascommissie, maar deze corporatiekas van tientallen miljoenen werd nooit door de leden gecontroleerd. Na negen maanden van trammelant schorsten wij de bestuursvoorzitter. Dat gebeurde met instemming van het ministerie van VROM, het Centraal Fonds Volkshuisvesting en huisaccountant Deloitte, die trouwens al die jaren vrolijk de jaarrekeningen had goedgekeurd.

Het bestuur spande een kort geding tegen ons aan. De Alkmaarse rechter wist niks van corporaties af, erkende hij, maar vond een schorsing niet opportuun. Veel later bleek dat hij op het verkeerde been was gezet doordat het bestuur met notulen van de ledenvergadering had geknoeid.

Voor ons was de gerechtelijke uitspraak het sein om de handdoek in de ring te gooien. Aan VROM schreven wij: 'Grijp in bij deze woningbouwvereniging en zet een externe bewindvoerder/toezichthouder neer.' De minister bedankte ons voor de inzet 'die niet onopgemerkt is gebleven'. Daarna werd het muisstil vanuit Den Haag. Omdat Beter Wonen een vereniging is, wilde het ministerie er zijn handen niet aan branden. Dat die vereniging niet functioneerde, de leden niet konden controleren en daardoor het volkhuisvestelijk belang in het geding was, werd gemakshalve vergeten. Het zittende bestuur ging op dezelfde voet verder, de eerste jaren zelfs helemaal zonder toezicht en momenteel met een RvT waarvan de leden goede bekenden zijn van het bestuur. De Vestia-formule, zullen we maar zeggen.

Voor ons als oud-toezichthouders was na ons vertrek de kous nog niet af. Het bestuur wilden onze hoge advocaatrekening niet vergoeden en al helemaal niet de honderden uren die wij, vaak in eigen werktijd, hadden gemaakt. Na een jarenlang juridisch gevecht, waarbij zelfs beslag op mijn huis werd gelegd, werden wij eindelijk door het hof in Amsterdam volledig in het gelijk gesteld. Rehabilitatie door de vereniging laat nog op zich wachten.

Wat hebben we van dit alles geleerd? Dat je als goedwillende toezichthouder die wèl durft in te grijpen, vogelvrij bent. Dat sectorbreed een vermijdcultuur heerst zodat niemand het voor je opneemt. Dat via partijgelederen mensen uit de wind worden gehouden. En dat vooral de kleine corporaties een prooi zijn voor dure interimmers en adviseurs die zich nauwelijks druk maken over de governance.

Het leidt ertoe dat de onderste steen bij Beter Wonen nog steeds niet boven is. Een kritisch vervolgrapport blijft bij het bestuur en het ministerie onder de pet. Mooi voor de bühne, die enquête, maar na deze plas blijft veel zoals het was.

Bart Lankester,
    Hippolytushoef oud-toezichthouder woningbouwvereniging Beter Wonen Wieringen

Bestuurlijk Nederland bestaat uit zelfverrijkers en criminelen en de Nederlandse staat staat er bij, kijkt er naar en doet vervolgens niets.
    Waarom doet de Nederlandse Staat niets, natuurlijk omdat ook die bestuurders hopen in de nabije toekomst ook zo'n bestuursfunctie te krijgen en dan hun zakken te kunnen vullen.
    En dan vindt de politiek nog dat we vertrouwen in ze moeten hebben.

P.v.d.Munnik zei

In dit artikel staat precies verwoord hoe het er in bestuurlijk Nederland aan toe gaat:

De waarheid mijnheer Lankester, is dat de leden van uw raad van toezicht tenminste € 5.000,-- per jaar plus daarbij nog een onkostenvergoeding op basis van declaratie wilden zien, terwijl al jaren beleid was dat aan de raad van toezicht € 613,00 per jaar werd betaald. Toen die exorbitante verhoging niet werd toegestaan, bent u met modder gaan gooien en heeft een van uw leden bij het meldpunt integriteit Woningcorporaties drie achterbakse meldingen gedaan over interne zaken bij Beter Wonen, welke onvermijdelijk geleid heeft tot een onderzocht door het ministerie. Kosten meer dan een half miljoen euro en het resultaat dat er niets onoorbaars is vastgesteld. Hulde voor het bestuur voor Beter Wonen.
    Op het kantoor van Beter Wonen ligt momenteel de jaarrekening 2013. Ga kijken. Vraag inzage.
    Vergoeding voor het houden van vergaderingen (iedere week) aan het bestuur gedaan. Rob Peeters € 3.676,-- de heer Wim Peters € 4.448,-- (incl. btw) mw. Sanders € 3.707,-- Vier leden van de raad van toezicht hebben ieder € 613,-- in 2013 ontvangen en een lid van de raad van toezicht heeft afstand gedaan van een vergoeding. Uw als raad van toezicht wilde meer als de bestuurders.
    Zet deze bedragen maar eens af wat u als raad van toezicht wilde hebben mijnheer Lankester, dan is toch duidelijk wat u voor ogen stond. Uw wilde zich met uw leden aansluiten bij de graaiers van Nederland. Het Hof van Amsterdam bepaalde niet voor niets dat de vergoeding van € 5.000,-- een gebruikelijke vergoeding is in woningcorporatieland en om die reden de vordering aan u toewees niet begrijpende dat Beter Wonen een verenigingsvorm kent en geen stichting is waar dat aan de wel orde is. De ALV van de vereniging bepaalt het beleid en niet de raad van toezicht.

Anoniem 2. U gaat door met beeldvorming die niet klopt. Gelukkig toont u uw ware aard, die van slechte verliezer, u heeft immers in al uw rechtszaken het onderspit gedolven. Mag ik u er even aan herinneren dat de leden van Beter Wonen en het Centraal Fonds Volkshuisvesting verzochten om een onderzoek. Uit dat onderzoek kwamen zaken naar voren die verder onderzocht moesten worden volgens de onderzoekscommissie. Dat dit een forensisch onderzoek moest worden is in dat soort zaken gebruikelijk. Het forensich onderzoek is nooit openbaar gemaakt aan de leden, idem het officiële onderzoek van de eerste onderzoekscommissie heeft de leden nooit bereikt. In plaats daarvan kregen de leden een slap herschreven onderzoeksrapport voor de neus geschoteld waarin alle cruciale passages uit verwijderd waren. Zit er een bedrijf van de heer Wim Peeters in het bestuur tegenwoordig dat de vergoeding incl. BTW wordt uitgekeerd? Het bestuur kan toch slechts bestaan uit natuurlijke personen? De ALV, iedereen die de gang van zaken heeft gevolgd weet inmiddels dat de vereniging niet functioneert, en dat democratische besluitvorming niet mogelijk is, kritische leden worden uit het lidmaatschap ontzet, onderaannemers van Beter Wonen zijn lid en beïnvloeden structureel de stemmingen. Voor een ieder die zich een goed beeld wil vormen is op bartlankester.com onder het kopje Beter Wonen het hele dossier te lezen.