Den Helder slaat gat in samenwerking met regio

• dinsdag 17 juni 2014
  • Categorie:
  • DEN HELDER - De kersverse coalitie van Stadspartij en vijf kleinere fracties dreigt een bres te slaan in de samenwerking met omliggende gemeenten Hollands Kroon en Schagen.

Door Ronald den Boer

De zes partijen hebben een motie op de plank liggen waarin Den Helder besluit niet langer mee te doen in de vestiging van een gezamenlijk Regionaal Administratie- en Kennis Centrum in Schagen.

Dit RAKC is bedoeld om de administratie van taken op het gebied van werk & inkomen (de oude sociale dienst), zorg en jeugdwerk te bundelen.

De overheveling van werk naar een gezamenlijk kantoor betekent op termijn kostenbesparing, maar ook verlies van werkgelegenheid – al gaat dat gepaard zonder gedwongen ontslagen. Ambtenaren worden in eerste instantie vanuit Den Helder naar Schagen overgeplaatst.

De kosten van het overbrengen van taken naar het nieuwe RAKC zijn voor Den Helder berekend op 1,5 miljoen euro. Vorige maand stelde de gemeenteraad daar al 687.000 euro voor beschikbaar. Afspraak zou zijn dat de andere gemeenten een solidariteitsbijdrage leverden in de overige kosten.

Maar volgens Tjitske Biersteker (ChristenUnie), die zegt navraag te hebben gedaan, is bij andere gemeenten daar niets over bekend. De coalitie vreest dat Den Helder in z’n geheel opdraait voor die anderhalf miljoen euro.

Eigen weg

Alle reden volgens de coalitie om deelname in het RAKC in Schagen te schrappen en als marinestad een eigen weg te gaan. De andere gemeenten kunnen zich dan bij het administratiekantoor van Den Helder aansluiten. Wat zij, zo weet wethouder Kees Visser, niet zullen doen.

Volgens Visser zijn er wel degelijk afspraken met de andere gemeenten. Zo vermeldt een raadsvoorstel uit april van Schagen over het RAKC letterlijk: ’De samenwerking leidt incidenteel tot transitiekosten. Deze kosten zullen op een zuivere, eerlijke manier worden gedeeld tussen de drie gemeenten. Er zal geen sprake zijn van voor- of nadeelgemeenten.’

NHD