Den Helder - Erfenis die nooit blij maakt

• zaterdag 17 mei 2014
  • 17 mei 2014 - DEN HELDER - Elk nieuw aantreden gemeentebestuur krijgt vanzelfsprekend te maken met de erfenis van het vorige.
    Door Ronald den Boer

Maar zelden zijn dat erfenissen waar je blij van wordt. Laat staan rijk.

Toen in de jaren negentig Gert-Jan Nijpels, nu burgemeester van Opmeer, in Den Helder aantrad als wethouder van financiën werd het de eerste tijd bijna folklore: elke vergadering meldde hij weer een of ander financieel lijk dat uit de kast was gerold, in de vorm van tegenvallers en tekorten. En volgens de huidige wethouder van financiën Suzanne den Dulk liet het vorige college een tekort van vier miljoen euro achter.

Die beroerde staat van het huishoudboekje is overigens niet gebonden aan politieke kleur. Vóór Nijpels beheerde een PvdA’er de gemeentekas, vóór Den Dulk een VVD’er.

De erfenis van Den Dulk is een sluitende begroting voor 2015. Maar het is, zoals huisarts en prominent CDA-raadslid Roel Laning ooit zo mooi zei, een virtueel sluitende begroting. Er is wel degelijk een gat, maar dat wordt voor het oog gedicht met geld dat ’over’ is uit 2013. Voor de jaren na 2015 moet Den Helder de broekriem aanhalen.

Bezuinigen, belastingen verhogen; het zijn weinig populaire keuzes voor een nieuwe gemeenteraad. De welzijnssector maakt zich op voor een nieuwe ronde lobbyen en bezwaar maken

NHD

.