Crossers riskeren boetes

• zaterdag 17 mei 2014
  • Den Helder - Motorsporters houden vandaag protestrace op Kooypunt

Marischka de Jager m de jager@hdcmedia.nl

Motorcrossers die overwegen te gaan wildcrossen op de inmiddels gesloten crossbaan op Kooypunt, riskeren een boete. Rijders hebben aangekondigd dat er vandaag vanaf één uur gecrosst gaat worden.

Daarmee willen ze aangeven dat het hoog tijd wordt voor een permanen- te crossbaan in de Noordkop. Die locatie lijkt nu gevonden in Hollands Kroon maar tot deze definitief is, willen de crossers een tijdelijke baan.

Jos Huiskens, woordvoerder van de Noord-Hollandse Motorsportfederatie, zegt het 'protestcrossen' niet te organiseren. „We zijn alleen niet meer in staat om onze achterban in toom te houden. We zien het met lede ogen aan dat onze leden zo onrechtvaardig behandeld worden. De motorsporter in de Noordkop wordt overduidelijk al jaren tegengewerkt. Escalatie wordt op deze manier uitgelokt." Volgens hem is de afspraak gemaakt dat de crossbaan in Den Helder gebruikt mag worden tot de definitieve klaar is.

De federatie is vandaag wel aanwezig tijdens de cross. „Als er confrontaties ontstaan, willen we die zo goed mogelijk begeleiden." De gemeente controleert elk weekend op illegaal crossen. Op zaterdag 3 mei is voor het laatst illegaal gecrosst op Kooypunt. „We zijn be- gonnen met waarschuwen, daarna zijn er processen verbaal in de vorm van boetes uitgedeèld", zegt' José van der Burg namens de gemeente Den Helder. „Vanaf nu krijgen wildcrossers direct een zogeheten 'voornemen van een last onder dwangsom' aangezegd. Daartegen kan bezwaar worden gemaakt. Daarna leggen we de last, á € isoo, op en volgt er een bezwarenprocedure."

Tijdens eerdere protestcrossen zijn zo'n dertig crossers beboet. Een boete bedroeg toen go euro.

NHD