'Aandeelhouders jarenlang te passief'

• zaterdag 17 mei 2014
  • ALKMAAR - De aandeelhouders van de Huisvuilcentrale in Alkmaar hebben jarenlang een te passieve houding aangenomen.

Door Ruud Kersten

Dit stellen de onderzoekers naar aanleiding van het bekendworden van de enorme schuld van 670 miljoen euro.

Pas toen de media twee jaar geleden meldden dat de HVC ’een miljard schuld’ had opgebouwd, kwam er wat tumult. Die schuld blijkt nu 670 miljoen euro te zijn en dat hadden de aandeelhouders kunnen weten, aldus het rapport, want ze zijn steeds op de hoogte gehouden door de directie en Raad van Commissarissen.

Het rapport is opgesteld door het onderzoeksbureau IPR Normag, in opdracht van 17 gemeentelijke Rekenkamercommissies uit onder meer Den Helder, Purmerend, Alkmaar en Beverwijk/Zaanstad. Geconstateerd wordt dat de HVC zich van een verwerker van het afval van deelnemende gemeenten heeft ontwikkeld tot een meer commercieel bedrijf dat zelfs in windmolenparken op zee investeert. Die koers brengt grote risico’s mee. De gemeenten en de waterschappen zijn de klos als het met HVC fout loopt, waarschuwen de Rekenkamercommissies. De aandeelhouders moeten zich afvragen of die risico’s nog langer willen lopen. De onderzoekers stellen zelfs dat het de aandeelhouders makkelijker moet worden gemaakt om eruit te stappen. Nu kost dat enorme bedragen.

De volgende vragen worden hardop gesteld, ook in het licht van de ontwikkeling dat huishoudelijk afval als gevolg van regeringsbeleid sterk zal dalen? Zijn commerciële activiteiten wel te combineren met de publieke taak van overheden? Past het overheden om garanties te verstrekken bij het aangaan van leningen door HVC voor het ontwikkelen van commerciële activiteiten?

NHD