'Windturbines worden een nachtmerrie'

• maandag 7 april 2014
  • Categorie:
  • VIANEN/HAGESTEIN • In de plannen wordt gerept over drie mega windturbines met een totale hoogte van 150 meter.

De families Baars en Planken in Hagestein maken zich ernstig zorgen over de plannen voor drie mega-windturbines in de polders Autena en Bolgerijen.

"Het wordt een nachtmerrie."

De families wonen op een paar honderd meter afstand van de locatie waar de turbines zijn gepland.

Ze worden in hun verzet gesteund door de Natuur- en Vogelwacht Vijfheerenlanden, de stichting Buiten Gezond in Vianen, de Stichting Ons Groene Milieu en de Stichting Groene Hart. De polders Autena en Bolgerijen liggen midden in het kerngebied van de Ecologische Hoofdstructuur. De locatie is gepland in de directe omgeving van bewoning en een biologische kippenboerderij.

Bestemmingsplan

De reden dat de families en de organisaties nu aan de bel trekken is de presentatie van het voorontwerp bestemmingsplan Autenasekade. Het wordt nu allemaal heel concreet.

In de plannen wordt gerept over drie mega windturbines met een totale hoogte van 150 meter. "Op de rotors hiervan zitten elk drie wieken van 50 meter die een gigantische draaicirkel vormen met een diameter van 100 meter elk.”

Volgens berekeningen van LBP SIGHT krijgen bewoners van de Biezenweg, Breede Steeg, Autenasekade en Bolgerijsekade en gedeelten van het Industrieterrein last van meer dan 200 dagen slagschade per jaar.

Twee jaar geleden meldde Frans de Jong van energieleverancier Eneco nog dat de windturbines voor hooguit zes uur slagschaduw per jaar zouden zorgen. “Dat is misleidende informatie en blijkt absoluut niet waar te zijn”, zeggen de tegenstanders.

'Zwaar belast'

“Dit gebied is al zwaar belast door de snelwegen A2 en A27. Als deze drie windturbines er ook nog bij komen, komt er nog tot drie decibel aan geluid bovenop. Waar snelwegen ’s nachts en in het weekend verstommen, mag de turbine op die momenten herrie blijven maken. Het wordt een nachtmerrie voor vele bewoners, óók in Hagestein zelf.”

het KONTAKT