Wachtgeld roept vragen op bij raad

• woensdag 23 april 2014
  • Schagen -  Wethouder blijft bij aanvulling salaris

Harry de Jong h.de.jong@hdcmedia.n1

„Van een zware functie naar een nieuwe baan die bij wijze van spreken met een arm op de rug kan worden gedaan. Maar wel tegen hetzelfde salaris als hier in Schagen."

Met diverse andere fracties gaf Perry Vriend van de Seniorenpartij Schagen gisteravond in de raadsvergadering aan te betreuren dat wethouder Jos Beemsterboer na zijn vertrek naar het kleinere Wormerland gebruik maakt van een wachtgeldregeling om op hetzelfde salarisniveau te blijven. Dit kost de gemeente Schagen de komende twee jaar zo'n 24.000 euro. Jos Beemsterboer wordt opgevolgd door zoon Jelle.

SP en DNA dachten er net zo over. „Niet alles wat mag, moet ook", vond Friso Teerink (DNA). „Het lijkt erop dat de wethouder zich heeft laten leiden door de vraag: is mijn zoon geschikt voor mijn baan? Terwijl het toch de gemeenteraad is die een wethouder benoemt. Met een vader en zoon in dezelfde politieke arena krijg je dit soort zaken." In minder scherpe bewoordingen gaven CDA en VVD aan de commotie over het wachtgeld te begrijpen. Aan de andere kant wezen zij erop dat dit wachtgeld een opgebouwd recht is. „Zonder zo'n regeling vind je niemand meer voor het openbaar bestuur", aldus fractievoorzitter André Groot van de VVD. Zijn partij heeft wel de minister van binnenlandse zaken per brief gevraagd om bij vrijwillig vertrek van bestuurders voortaan geen wachtgeld uit te keren.

Jos Beemsterboer zelf kon zich de commotie voorstellen, zei hij buiten de raadsvergadering om. „Maar het is een recht. En met een studerende zoon en een kind met een tijdelijke baan kan ik het me simpelweg niet veroorloven ervan af te zien." Toch wilde hij plaatsmaken voor zijn zoon: „Zelf ben ik lang aan het lijntje gehouden om m'n ambities als bestuurder waar te maken. Ik gun het Jelle dat hij niet zo lang hoeft te wachten." Opzet is dat de wissel uiterlijk 6 mei na onderzoek van de geloofsbrieven van Jelle Beemsterboer zijn beslag krijgt.

NHD

Waarschijnlijk zijn er heel veel mensen met minstens dezelfde kwaliteiten als de huidige bestuurders van harte bereid hun baantje over te nemen, alleen moet je je eerst ingelikt hebben bij een politieke partij en veel mensen stuit het bedrog van de politiek tegen de borst. Zeker als men te maken krijgt met politici die er geen probleem mee hebben om hun medeburgers met een windmolenprobleem op te zadelen zoals het soort bij mevr. Vonk heeft uitgehaald en dan ook nog je zakken vullen op kosten van de gemeenschap. Je moet geen scrupules hebben om zo door het leven te gaan.