Voorkeurscoalitie met 'winnaars en verliezers'

• woensdag 9 april 2014

• Hollands Kroon - Werken aan relatie burger

Lydia Jasper

Senioren Hollands Kroon, Lada, VVD en CDA. Zo luidt de voorkeurscoalitie van informateur Menno Huisman in de gemeente Hollands Kroon. Met vier (nu nog vijf) fulltime 'sterke wethouder' die nadrukkelijk de verbinding zoeken met de burger en de raad. Gistermiddag lichtte hij deze conclusie toe tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis in Anna Paulowna.

Grootste

Deze coalitie is goed voor 21 van de 29 beschikbare zetels en bestaat uit de vier grootste fracties; zowel 'winnaars' als 'verliezers' van de raadsverkiezingen van 19 maart. De lokale partijen Senioren Hollands Kroon en Lada gingen respectievelijk van vier naar zes en van drie naar zes. VVD en CDA verloren respectievelijk drie en één zetel.

„Door een meerderheid van de partijen is aangegeven dat de twee grootste partijen de kern van een nieuwe coalitie dienen te vormen", aldus Huisman. Volgens hem en degenen met wie hij sprak tijdens de eerste ronde wordt daarmee recht gedaan aan de coalitie. Geen van de partijen heeft overigens een voorkeur voor de situatie waarbij de coalitie zou bestaan uit een krappe meerderheid van de helft plus één. Volgens Huisman heeft de burger op 19 maart een duidelijk 'lokaal' signaal afgegeven. Het was een 'onvrede-signaal' na de fusie over de wijze waarop de burgerparticipatie is vormgegeven en de relatie tussen burger en bestuur. Burgerparticipatie verdient dan ook prominente aandacht in een nieuwe coalitieprogramma.

Dorpsraden

„Ik adviseer voorts een specifieke wethouder, die verantwoordelijk is voor de dorpsraden. En - of - verdeel de verschillende. dorpsraden onder de wethouders, zodat daardoor altijd een wethouder aanspreekbaar is voor de vertegenwoordigers. Ook wil hij een nieuw vergadersysteem in laten voeren: het traditionele commissiemodel. Tevens wijst hij op het wijzigen van het delegatiebesluit: voor vergunningen die afwijken van het bestemmingen is geen verklaring van geen bedenkingen van de raad vereist. Tenzij er één of meerdere zienswijzen worden ingediend tegen de aanvraag.

NHD

Als Meskers en Franken dan maar niet terug komen want dan blijft de ellende. De VVD heeft toch wel wat beters als dat holle vat?
    PvdA'er Van Dijk zien we gelukkig niet terug en de vlag in top dat v.d.Laan in ieder geval niet terug komt en als het zo door gaat met zijn partijtje van zelfverrijkers en dieven(vandaag alweer eentje) zien we de onbetrouwbaarste ex-wethouder ooit(en dat zegt wat in Hollands Kroon/Anna Paulowna) ook niet in de Tweede Kamer komen.