Lada wil 'meest geschikte figuur op juiste plek'

• zaterdag 12 april 2014
  • Hollands Kroon - Iedereen mag solliciteren.

„Onze kandidaat voor een eventueel wethouderschap loopt nu vrij buiten rond. Is het moment daar en komt Lada in de positie dat zij een wethouder mag leveren, dan stellen we een advertentie op en mag iedereen op die functie solliciteren."

Rob Ravensteijn, vicefractievoorzitter van Lada (zes zetels) in Hollands Kroon, maakt deze krant met die woorden duidelijk dat zijn politieke partij van de gebaande paden afwijkt. En een open sollicitatieprocedure voor een baan als wethouder zal opstarten, wanneer de coalitiebesprekingen met Senioren Hollands Kroon (ook zes zetels), VVD (vijf) en CDA (vier) slagen. „Deze manier van werven doet in onze ogen het meest recht aan de burgers, de kiezers.

Intern hebben wij geen kandidaat, bovendien willen we de meest geschikte figuur op de juiste plek. Dat kan ook gerust iemand zijn, die is aangesloten bij een partij van een andere kleur." Lada is momenteel nog niet op zoek. „Pas wanneer de portefeuilleverdeling bekend is, weet je wat je te vergeven hebt. En hopen we dat de beste uit de bus komt." De gesprekken tussen de vier naar voren geschoven potentiële coalitiepartners lopen.
    Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon is aangewezen als formateur. Zijn partij en het CDA zeggen, afhankelijk van de portefeuille, diverse wethouderskandidaten achter de hand te hebben.

Voor de VVD is demissionair wethouder Theo Meskers kandidaat nummer een.

NHD