Streep door plan museum

• vrijdag 4 april 2014
  • Hollands Kroon - Initiatiefnemer Van Schaik vooral teleurgesteld in houding Hollands Kroon en provincie.

Leo Blank

Initiatiefnemer Wim van Schaik (89) is logischerwijze een zwaar teleurgesteld man. „Ik ben drie jaar bezig geweest om in het joods werkdorp een museum van kunst en geschiedenis onder te brengen. Ik heb er veel geld ingestoken. Maar de situatie werd uitzichtloos. Ik ga niet langer trekken aan een dood paard."

Met jaloerse blikken kijkt de kunstverzamelaar uit het Utrechtse Groenkan naar museuminitiatieven in Friesland en Groningen. Met miljoenensteun van gemeenten en provincies verrees enkele jaren geleden bij Heerenveen het fraaie museum Belvedère en wordt volgend jaar het museum Eb en Vloed in Zoutkamp geopend.

Het frustreert de nog immer vitale kunstliefhebber dat zowel de provincie Noord-Holland als de gemeente Hollands Kroon in al die jaren niet thuis gaf als hij voor substantiële financiële steun aanklopte. Noord-Holland wilde niet verder gaan dan een bescheiden bijdrage om plannen voor herinrichting van het historische gebouw tot expositieruimte op hun financiële haalbaarheid te onderzoeken.

Woestenij

Onbegrijpelijk, noemt Van Schaik die opstelling: „De Kop van Noord- Holland is economisch een achtergebleven gebied en culturele woestenij. Dit museum had een geweldige impuls kunnen betekenen. Helaas hebben gemeente en provincie nagenoeg niets gedaan om het idee te verwezenlijken."

Wim van Schaik heeft in de loop van tientallen jaren een indrukwekkende collectie kunst verzameld van kunstenaars uit de regio zoals Dirk Breed uit Kolhorn, Peter Bes uit Anna Paulowna en Han Mes uit Schoorl. Zijn streven was die hele verzameling op één plek in de Kop van Noord-Holland samen te brengen. Nu het plan voor het joods werkdorp definitief van de baan lijkt, heeft Van Schaik de koers verlegt naar het midden van het land. Hij zegt in bespreking te zijn met een museum, waarvan hij de naam niet wil noemen.

Aangenomen mag worden dat gedoeld wordt op museum Flehite in Amersfoort. Met directeur Onno Maurer onderhoudt Van Schaik warme banden. De museumdirecteur hielp hem enkele keren bij de inrichting van tijdelijke exposities in het joods werkdorp.

Lastige keuzes

Hollands Kroon laat bij monde van woordvoerster Monique Tesselaar weten dat de verslechterde financiele situatie van de nieuwe gemeente tot lastige keuzes heeft geleid: „Dit project had voor ons niet voldoende prioriteit om daarvoor geld vrij te maken."

Daardoor bleef de rol beperkt tot beoordeling van plannen en voorstellen die zouden worden voorgelegd, aldus Tesselaar „Dus of die volgens het bestemmingsplan zouden passen. We hebben best actief meegedacht. En betreuren het echt dat het museum er niet komt in Slootdorp.'

Ellen Klaus van Cultuurcompagnie Noord-Holland, die in kader van het programma Herbestemming van de provincie, met name in 2011 zeer nauw betrokken was bij de ontwikkelingen rond het joods werkdorp, denkt dat de initiatiefnemers op een economisch zeer ongunstig moment, midden in de economische crisis, aan de slag wilden.

'Mijn kindje'

Kees Vendrig, die bijna vijftig jaar naast het werkdorp woont en zich ontpopte tot coordinator van een grote groep vrijwilligers, is ronduit teleurgesteld dat het museumplan vooralsnog strandt: „Dit was toch ook een beetje mijn kindje. Ik heb de oorlog meegemaakt. Dat verleden is jaren weggestopt geweest. Pas sinds een jaar of tien wordt er openlijk over gesproken en zijn er herdenkingen. In die ontwikkeling had het joods werkdorp een aansprekende rol kunnen vervullen."

Vendrig heeft een kleine hoop dat er uit de joodse wereld nog onverwachte steun komt. „De laatste tijd gaan diverse kunstwerken van joden die in de oorlog door de nazi's zijn ingepikt terug naar rechtmatige eigenaren: Misschien zoeken nabestaanden naar een goed doel voor de opbrengst bij verkoop. Dan zou het werkdorp daar toch fantastisch in passen?"

______________________________________________
    Schijnwerpers

De provincie plaatste het joods werkdorp in 2011 in de schijn-
    werpers in kader van het programma Herbestemming van
    historische gebouwen. Maar tot financiële steun kwam het
    nooit. Het werkdorp is nog het enige in zijn soort in Nederland.

________________________________________________

NHD

.

De politiek wil het liefst de oorlogsgeschiedenis zo snel mogelijk vergeten, de volgende oorlog is al weer in voorbereiding dankzij de EU en het loophondje van de wapenindustrie in Amerika, OBAMA.
    Al gelezen in de Nederlandse Media? Hevige rellen in Brussel? Nee natuurlijk, alles wat niet in het EU kraampje van pas komt wordt door onze "volstrekt neutrale" media verzwegen.

Wat heeft Hollands Kroon met cultuur? Er kan wel €50.000 aan Den Helder worden geschonken, maar een paar euro om een bijdrage te leveren aan de opstart van een museum is te veel gevraagd voor de cultuurbarbaren van Hollands Kroon en de provincie Noord Holland.
    Het geld wordt liever uitgegeven aan allerlei schimmige onderzoekjes voor vrienden, familie of kennissen.