CDA Schagen springplank politieke ambities vader en zoon:

• donderdag 17 april 2014
  • Categorie:
  • Schagen -  De inwoners dragen de komende twee jaar zo'n 24.000 euro bij aan het inkomen van de familie Beemsterboer.

Kanttekening
    __________________

Wethouder Jos Beemsterboer van Schagen werd er bijkans ontroerd van, toen hij meldde dat hij graag het pluche afstaat aan zijn zoon Jelle. „Hij is er klaar voor en ik wil hem graag de kans bieden", liet vader Beernsterboer optekenen.

Een mooi gebaar, deze bedrijfsopvolging. Die zal zeker in traditioneel-agrarische CDA-kringen met instemming worden ontvangen. Ook de Schager belastingbetaler mag licht emotioneel zijn.

De inwoners dragen dankzij dit vaderlijk gebaar de komende twee jaar zo'n 24.000 euro bij aan het inkomen van de familie Beemsterboer. Dat is namelijk het wachtgeld waarop Jos Beemsterboer recht heeft nu hij, ook nog vol ambities, als wethouder de overstap maakt van Schagen naar het kleinere Wormerland. Met een lager salaris.

Je zou zeggen: ze willen hem in Wormerland graag hebben, laten ze dáár het verschil voor hun rekening nemen. Zo werkt dat dus niet. Daar kan Beemsterboer sr. niets aan doen, de wachtgeldregeling legt die bal bij Schagen neer. De zoon die de vader rechtstreeks opvolgt als wethouder: Schagen heeft, in elk geval in Noord-Holland Noord, de primeur. Al is in meer gemeenten politiek een familieaangelegenheid.

In Den Helder is Wiltrude Turnhout-Van den Bosch sinds 2009 CDA-wethouder en daarmee trad zij in de voetsporen van haar vader, wijlen Gerard van den Bosch. Die was vanaf 1968 veertien jaar lang wethouder.

Schagen krijgt met Jelle Beemsterboer een jonge (29), ambitieuze bestuurder onder wiens leiding het CDA in Schagen de grootste werd. Je kunt het slechter treffen.

Toch roept de vanzelfsprekendheid waarmee de troonopvolging op een zaterdag buiten het oog van de buitenwereld is geregeld, herinneringen op aan vervlogen (?) tijden, toen binnen politieke partijen de bestuurlijke baantjes 'even' onderling verdeeld werden.

Ronald den Boer

NHD

Gelukkig heeft wethouder Franken geen kinderen in de buurt! Die zouden nog erger zijn dan zij zelf, typisch een machtspelletje van het CDA!