'Absoluut geen nieuw stadhuis'

• dinsdag 22 april 2014
  • Den Helder - Stadspartij: 'Alle andere verhalen uit de lucht gegrepen'

Delano Weltevreden d.weltevreden@hdcmedia.n1

Er komt geen nieuw stadhuis. Niet op stationslocatie en niet op een andere plek in Den de Helder. Dat zegt fractievoorzitter Peter Reenders van de Stadspartij. „Ik hoor van alles en nog wat over wat de Stadspartij wil. Wat wij willen staat duidelijk te lezen in ons verkiezingsprogramma: geen nieuw stadhuis. Alle andere verha:n zijn uit de lucht gegrepen. Het huidige stadhuis moet worden opknapt tegen een minimum aan kosten. We hebben al te weinig geld dus moeten we op de centen passen. Dan gaan we toch niet iets neerzetten dat ruim twee miljoen euro per jaar gaat kosten?"

Intussen zijn de besprekingen voor een nieuwe coalitie in volle gang. De fractie van de Stadspartij heeft vrijdag vergaderd over de gewenste koers.

Linkse partijen

Bronnen rond het stadhuis zeggen dat de winnaar van de grootste gemeenteraadsfractie een coalitie met linkse partijen voorstaat, maar Reenders stelt dat die informatie niet klopt. „We hebben gezegd dat we ook met de kleine partijen gaan praten. Daar zitten linkse partijen bij, maar ook Behoorlijk Bestuur en de ChristenUnie."

Formateur George de Ceuninck heeft ook begrepen dat de Stadspartij over links wil. „Ik heb signalen in die richting opgevangen. Maar in het belang van het proces kan ik daar geen verdere mededelingen over doen."

Voor vandaag staat een gesprek van de Stadspartij met het CDA op het programma, bevestigt fractievoorzitter Edwin Krijns. Zijn partij komt in elk van de meest kansrijke opties voor een nieuwe brede coalitie voor.

Hij wil echter niet zeggen of zijn partij voor of tegen een coalitie met overwegend linkse partijen is. „We gaan de mogelijkheden met de Stadspartij bespreken", aldus Krijn.

NHD