• donderdag 10 april 2014
  • Categorie: , , , ,
  • Aan gedeputeerde Jaap Bond; “zolang wij het sluitstuk zijn heb je ons vertrouwen niet.” 10 april, 2014

De Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hopen het vertrouwen terug te winnen in het windmolendebat.

Dit zeggen de gedeputeerden Tjeerd Talsma en Jaap Bond op 24 maart tijdens een gesprek met bewonersgroepen uit de noordkop van de provincie Noord-Holland. De bewoners zien weinig aanknopingspunten. ”Is alternatieve energie niets anders dan een wassen neus? Die windmolens komen er toch.”

De betrokken burgers noemden het een heftige middag. Maar ook een gesprek waar de politiek zich in een onmogelijke positie bracht. Tussen wat nationaal moet, maar lokaal niet kan.

Illegale windturbines

Het beleid van de provincie is dat er geen verdere uitbreiding, en toename van overlast door windturbines plaatsvindt.

"Het is gebleken dat de overlast te groot is in de noordkop van de provincie” zegt Bond. Dan blijft de vraag bestaan wat te doen met de illegale windturbines. Tjeerd Talsma benadrukte dat hij meeleefde met Ina Vonk, bekend van de illegale turbine aan de Grote Sloot in Burgerbrug. “Maar had de provincie niet wat meer kunnen doen in de afgelopen 7 jaar, zeggen wij op onze beurt”.

Sanering van windmolens

Provinciale Staten geven geen geld voor sanering van windmolens, om de simpele reden dat dit miljoenen gaat kosten. Sanering is volgens de bewoners dus een wassen neus: “Het saneren van windmolens jonger dan 15 jaar is te duur”.

Daarnaast gaf Jaap Bond aan dat hij eigenaren niet kan dwingen. Dit geldt dus ook voor De Ambtenaar bij Medemblik. Een joekel van een windturbine waar veel bewoners van het pittoreske Medemblik mee in hun maag zitten. Na dit punt liep een bewoner boos de zaal uit; “Wat doe ik hier nog, ze willen er niet eens over praten”.

Henk Oldeboom (stichting JAS) vindt dat de burger de mogelijkheid moet worden gegund om kosteloos te verhuizen. “Financier dit uit de opbrengsten van de turbine”. Maar hoe realistisch is dit eigenlijk? Delen: inShare

Wij hoorden dat de gedeputeerden tegen wind op zee binnen de 12 mijl zone zijn. Saskia Besseling (Stichting JAS)  De discussie rondom windenergie is nationaal. Veel van de maatregelen die de gedeputeerden nu naar voren brengen zijn afspraken uit het energieakkoord.

“Wij hoorden Bond meerdere malen herhalen dat de provinciebestuurders zich in Den Haag gaan inzetten voor maatwerk en alternatieve lokaties. Ze zeggen onze klachten serieus te nemen”. Wij hoorden dat de gedeputeerden tegen wind op zee binnen de 12 mijl zone zijn. Maar dat betekent niet dat je ons bang moet maken. Er werd vervolgens een angstbeeld geschetst: “Talsma heeft onderhandeld, maar er moet toch 105,5 extra megawatt in Noord-Holland aan windenergie bij komen. Dat komt overeen met ongeveer 48 grote windturbines. Als de provincie deze opdracht niet uitvoert, dan zal het Rijk dit oppakken en zonder al te veel overleg turbines in Noord-Holland plaatsen.”

Mocht er ooit weer een opgave vanuit het Rijk komen dan zijn Jaap Bond en Tjeerd Talsma wel een groot voorstander van een andere vorm van duurzame energie. Hier zullen zij zeker op inzetten. Natuurlijk wordt dit door de bewoners onder het kopje ‘mooie beloftes’ geplaatst.

Saskia Besseling (Stichting JAS) vatte de middag samen met: “er werd geen millimeter tegemoet gekomen.” Hoe moet je volgens de bewoners het vertrouwen terugwinnen?

Edwin van Stam (werkgroep Oostpolder) heeft een duidelijke visie over hoe de overheid het vertrouwen kan terugwinnen: “De burger is nu het sluitstuk, dit moet andersom. Eerst de burger, dan de overheid en daarna de ontwikkelaar.” Als je op deze manier te werk gaat kan er veel meer. Zo win je het vertrouwen terug. Teken niet eerst de stipjes op de kaart, en bedenk dan dat er ook nog mensen wonen.

Die boodschap lijkt goed te zijn overgekomen, want Jaap Bond presenteerde een nieuwtje; “er wordt naast het ruimtelijk/economisch spoor, nu ook een maatschappelijk spoor opgenomen in de herstructureringsopgave.”

Geinteresseerd, maar ook met achterdocht, vragen de bewonersgroepen zich af hoe de provincie dit gaat invullen.

Meest recente berichten.
    10 april, 2014 IN AANBOUW
    3 april, 2014 Crowdfunding initiatief
    15 maart, 2014 Een frisse kijk op het windmolendebat
    4 februari, 2014 Meest besproken berichten

Aan gedeputeerde Jaap Bond; “zolang wij het sluitstuk zijn heb je ons vertrouwen niet.” Een frisse kijk op het windmolendebat.