Winst Senioren en Lada

• donderdag 20 maart 2014
  • Categorie:
  •  Hollands Kroon - Opkomst ruim tien procent hoger in Hollands Kroon * PvdA en CDA houden schade beperkt * VVD verliest fors
    Mike Deutekom

Senioren Hollands Kroon en Lada zijn de grote winnaars van de verkiezingen in Hollands Kroon, met de VVD als kind van de rekening. Senioren Hollands Kroon en Lada hebben beide nu zes zetels, tegenover vier en drie in de vorige raadsperiode.

In vrijwel alle kiesdistricten kwam een van beide als grootste uit de bus. Zeker voor Lada is dat een
    vooruitgang, aangezien de partij voorheen alleen in het Niedorpse veel stemmers trok. Een andere winnaar is D66, die de komende vier jaar met twee zetels plaats neemt in de raad. Een verdubbeling in vergelijking met de vorige periode.

VVD verliezer

De VVD is de grote verliezer. Hoewel de opkomst in Hollands Kroon met 53,67 procent ru,im dertien procent hoger was dan in zon, noteerden de liberalen in vrijwel alle kiesdistricten een minnetje. Wisten de liberalen bij de vorige verkiezingen nog acht zetels te bemachtigen, nu komen ze - met een restzetel - op vijf. Ook coalitiepartner het CDA moet inleveren, zij het minder fors dan de liberalen. De christendemocraten weten het verlies tot één zetel te beperken en hebben er nu vier. De derde partner in de vorige coalitie, de PvdA, moet in Hollands Kroon een zetel inleveren en komt daarmee drie.

Tekort

Net als de ChristenUnie is ook Progressief Hollands Kroon (PHK) blijven steken op de ene zetel die men al had. Dat is een tegenvaller voor de Senioren en Lada, die de afgelopen jaren met PHK en GroenLinks in de oppositie nauw samen optrokken. GroenLinks komt nog wel terug in de raad dankzij een restzetel, maar samen heeft het voormalige oppositieblok net tekort voor een meerderheid in de negenentwintig leden tellende gemeenteraad.

NHD

Dat de coalitiepartijen hebben verloren, geheel terecht! Ze hadden van mij betreft nog meer mogen verliezen. Winnaars: probeer een coalitie te vormen zonder deze 3 verliezers. Ik vertrouw op jullie.