Wachtkamer voor plan Cultuurschuur

• zaterdag 8 maart 2014
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - 'Cultuurschuur' voor en euro met een 'bruidsschat' van een ton. - Dertien voor en dertien tegen.

Mike Deutekom m.deutekom@hdcmedia.n1

Het initiatief om het voormalige gemeentehuis van Wieringermeer in Wieringerwerf om te vormen tot cultureel centrum, wordt raadsbreed gedragen in Hollands Kroon. En ook het college van B en W lijkt bereid om het gebouw straks voor een symbolische euro over te dragen aan de initiatiefnemers. Bovendien lijkt het college daar nog een 'bruidsschat' van een ton bij te willen doen om de Cultuurschuur levensvatbaar te maken. Toch duurt het nog even voordat het project verder kan. Mogelijk pas na de vaststelling van het nieuwe accommodatiebeleid, eind mei, kunnen de lic1).ten definitief op groen. bat bleek gisteravond tijdens de raadsvergadering.

De initiatiefnemers van de Cultuurschuur hadden bij de gemeenteraad aangedrongen op voortgang in het proces. De vele clubs en verenigingen die het vroegere gemeentehuis straks willen bevolken, hebben behoefte aan duidelijkheid. In het najaar begint voor de meeste verenigingen het seizoen en voor die tijd moet er nog veel gebeuren. Het pand moet worden opgeknapt en ingericht en de clubs die nu nog elders zijn ondergebracht, moeten de huur opzeggen. Vandaar dat er om meer zekerheid werd gevraagd.

Maar wethouder Enno Bijlstra (VVD) vreest dat er een precedent wordt geschapen als het plan buiten het accommodatiebeleid om wordt behandeld en adviseerde de gemeenteraad dan ook om tot mei te wachten.

Een motie waarin het college werd opgeroepen om een voorstel uit te werken en dit zo snel mogelijk aan de raad aan te bieden bleef steken op dertien stemmen voor (ChristenUnie, D66, PvdA, Senioren Hollands Kroon, Lada en Progressief Wieringermeer) en dertien tegen (CDA, VVD) en haalde het gisteren dus niet. Bij een volgende vergadering wordt de motie weer in stemming gebracht.

NHD