Voor de VVD is het 'schrikken en slikken'

• donderdag 20 maart 2014
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna -  Senioren Hollands Kroon (SHK) en Lada, de grote winnaars.

Martijn Gijsbertsen

Met een dikke glimlach en hier en daar een juichkreet werden de stembustellingen gevolgd. Vlak voor twaalven konden sportief handen met politieke opponenten worden geschud.

Senioren Hollands Kroon (SHK) en Lada, de grote winnaars bij de gemeenteraadsverkiezingen in Hollands Kroon die zorgden voor een aardverschuiving in de raadsverhoudingen, namen de geluksfelicitaties met graagte in ontvangst.

SHK-lijsttrekker Jip Pankras kon zijn geluk niet op en dronk een biertje op het seniorensucces. „Eentje maar, hoor. Ik moet nog naar huis", zei hij met een grijns op het gezicht.

Verrast

De groei van vier naar zes zetels, de seniorenpartij groeide met bijna 3900 stemmen uit tot de grootste partij, heeft hem verrast.

„Geweldig. We zijn er zeker klaar voor. Nu we iets te vertellen krijgen, weten we wat we willen. Daarbij zullen we heus ook jongeren betrekken. Sowieso moeten alle fracties het gevoel krijgen dat ze er volledig bij horen en serieus worden genomen. Komt er een collegevorming waaraan wij meedoen, en dat ziet er rooskleurig uit, dan zal er een programma komen dat breder dan door alleen de coalitiepartijen wordt gedragen. Reken daar maar op."

Ook Lada-voorman Rob Ravensteijn was in zijn nopjes met de geboekte verdubbeling van drie naar zes raadszetels. „Wat een winst. Tenminste vijf, dat is wat ik in mijn stoutste dromen gehoopt had."

Puzzel

Of Lada en SHK, waar ex-Ladalid Pankras de scepter zwaait, coalitiepartners worden? „Die puzzel is nog niet gelegd. Op voorhand sluiten we niemand uit. Ook partijen die een flinke veer hebben moeten laten niet." SHK is in dé ogen van Pankras in ieder geval klaar voor een eventuele machts overname. „We hebben voldoende kader binnen de club om een wethouder te leveren, maar kijken ook om ons heen. Kwaliteit en expertise moet, afhankelijk van de portefeuille en of eigen mensen daarvoor geschikt zijn, voorop staan."

De VVD bevond zich in de hoek waar de hardste klappen vielen: Jan Swaag zag dat zijn partij van de acht zetels er drie moest inleveren. Geluk bij een ongeluk was dat de liberalen aanspraak maakten op een restzetel, anders was de VVD gehalveerd. „Dat is schrikken en slikken. Dat we er geen acht meer zouden halen, daar had ik wel op gerekend. Maar dat de seniorenpartij ruimschoots wint en ook Lada ons voorbij steekt, niet. Dit is een behoorlijk verlies, dat we niet hebben zien aankomen", likte hij de wonden.

Ook coalitiepartners CDA en PvdA verloren een zetel. Swaag: „We zullen pas op de plaats moeten maken, de kiezer heeft dat bepaald. We kunnen niks anders dan de winnaars feliciteren. Intern zullen we een analyse maken en moeten kijken wie in de fractie blijft of komt."

D66-voorman Niels Busker, die zijn partij van een naar twee zetels zag groeien, was met dat resultaat ontzettend blij. „Dit geeft een onwijs goed gevoel. We zijn bijna op veel stembureaus vijftig procent gegroeid. Dat toont aan dat het anders kan en moet. Twee jaar geleden was hier nog geen D66-afdeling, we zijn er blind in gestapt met een zetel. Kennelijk vindt men dat wij als partij goed bezig zijn."

Progressief Hollands Kroon, ChristenUnie en GroenLinks behouden hun zetel en daarmee mag vooral de laatste partij, die een restzetel in de wacht sleepte, zich in de handen knijpen.

NHD