Vergunning noodzaak bij paardenbak

• vrijdag 28 maart 2014
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Barsingerhorn - Het nieuwe beleidsplan van de gemeente Hollands Kroon dat vaststelt wat wel en niet mag rond het houden van paarden, doet een hoop stof opwaaien.

Kay Korevaar

Bijna dertig (toekomstige) paardenhouders bezóchten daarom deze week een voorlichtingsavond bij vereniging Bucephalus in Barsingerhorn.

De gemeente Hollands Kroon werkt aan een beleid dat overlast van paardenbakken, longeercirkels en stap-molens moet verminderen. Een paardenbak moet in de toekomst minstens dertig meter van de woning van de buren liggen. De omheining mag niet hoger dan 1.70 meter zijn. En zo worden er nog meerdere voorwaarden in het beleidsplan opgenomen.

In het verleden stelden gemeenten niet of nauwelijks eisen. De voormalige gemeente Niedorp had bijvoorbeeld andere richtlijnen betreffende het houden van paarden dan de gemeentes Wieringen, Anna Paulowna en Wieringermeer. Volgens KNHS-regioconsulent Cor van der Sluis moet dat veranderen. „De herindeling heeft ervoor gezorgd er veel verschillende soorten accommodaties in Hollands Kroon zijn. De één ziet er verzorgd uit. Bij de ander zijn er verbeterpuntjes. Die verschillen moeten worden gladgestreken."

Het beleid geldt voornamelijk voor nieuwe paardenbakken, longeercirkels en stapmolens. De bestaande accommodaties — voor de peildatum van i maart dit jaar — kunnen rekenen op een gedoogconstructie. De gemeente gaat die niet nauwlettend in de gaten houden. Maar het is wel aan te raden dat zij aan de voorwaarden van het beleidsplan voldoen. „Als de buurman gaat klagen, ben je zonder vergunning strafbaar. Iedereen moet zich aan de spelregels houden. Ik adviseer iedereen om goed te kijken naar wat mogelijk is. Het beleidsplan biedt redelijk veel mogelijkheden."

Vergunning

Wie zichzelf niet in de vingers wil snijden, moet een vergunning aanvragen. Verbouwen kan echter niet op eigen houtje. ,,Als je enkele palen plaatst, wordt. dat al als een bouwwerk beschouwd. Dan heb je dus een vergunning nodig."

Volgens CDA-gemeenteraadslid Sjaak Vriend hoeven paardenhouders geen slapeloze nachten te hebben. „Als jouw plan binnen het beleid past, heb je bijna honderd procent kans op een vergunning. Die kun je ook niet meer kwijtraken. Tenzij je er een potje van maakt."

De kwestie was na een uur wel duidelijk voor het publiek. Een bezoeken „Zorg dat je van de gemeente een vergunning krijgt. Je voldoet er wel of niet aan. Zo simpel is het."

NHD

En wat de kosten van zo'n vergunning?