Tekort personeel ernstig probleem

• dinsdag 4 maart 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  De Kop Werkt studeert op afstemmen van aanbod mensen en vacatures in de nabije toekomst

Lydia Jasper

Wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon vreest dat er door sommigen nog te luchtig wordt gedacht over de toekomstvisie waarin over zes jaar in de Noordkop 7000 vacatures niet ingevuld kunnen worden. Hij zit in de stuurgroep De Kop Werkt, waarin naast de wethouders. ruimtelijke ordening en economische zaken van Den Helder, Schagen, Hollands Kroon en Texel ook gedeputeerden Jaap Bond en Tjeerd Talsma zitten. Doel is er voor te zorgen dat er in 2020 niet langer een zogeheten mismatch is in de Kop tussen aanbod van mensen en werk. Dit onder de noemer van 'Match 2020'.

„Op 10 december vorig jaar is er een zogenoemde 'foto van de Kop' gemaakt", legt hij uit. „Met daarin de analyse en statistieken. Die cijfers blijven we actualiseren, zodat deze ons telkens van de goede informatie voorzien bij het bepalen van beleid. In 2020 is er dus een tekort aan 7000 arbeidskrachten; en dan wordt er nog gebruik gemaakt van de mensen die aan het werk willen en kunnen." In welke sectoren een tekort is en hoe zich dat verhoudt tot andere regio's moet worden uitgezocht. „Het is een ontnuchterend verhaal, maar het geeft ook duidelijk aan dat de Noordkop arbeidsmigranten nodig heeft. In 2007/2008 — toen de economie op haar top liep—waren er al werknemers van buiten Nederland nodig om de gaten dicht te lopen in met name de bouw en de logistiek. Die mensen zijn nog steeds nodig om die sectoren te kunnen laten draaien. Mensen die integreren en zich welwillend opstellen, zijn van harte welkom."

Studenten

Hollands Kroon zag in 2013 221 mensen vertrekken tegen 157 in 2012. Het vertrekoverschot is in augustus en september het hoogst als studenten naar elders weggaan. „Het is belangrijk dat ze terugkeren na hun studie." Dit kan opgelost worden als bedrijfsleven en onderwijs nauwer gaan samenwerken. „Door studenten een baangarantie aan te bieden." Maar ook het ontwikkelen van Den Helder en Hoorn als knooppunt voor hbo in respectievelijk maritiem en agri kan daaraan bijdragen.

Ook kan er verandering komen als jongeren uit andere regio's en werknemers die nu nog pendelen aan de Noordkop worden gebonden. Dat kan door ze een aantrekkelijke woonomgeving aan te bieden. „Want er zijn genoeg hbo'ers en hoger opgeleiden die hier hun werk hebben. Denk aan de haven van Den Helder, ECN Petten en Tocardo in Den Oever. Die mensen kun je verleiden hier te wonen met verbeterde woonkwaliteit en leefomgeving."

Frustratie

Meskers begrijpt overigens de frustratie van mensen in de veertig of vijftig die niet meer aan de bak komen. „Omdat ze duurder, kwetsbaarder en minder flexibeler zijn voor werkgevers. Daarom is het devies 'Een leven lang leren'. De overheid stimuleert mensen om ook als ze aan het werk zijn toch cursussen en opleidingen te volgen, zodat ze breder inzetbaar zijn. Door de opkomst van internet en de nieuwe economische situatie is die aan verandering onderhevig."

NHD

Als werkgevers een normaal salaris betalen zijn de vakatures snel ingevuld door Nederlanders, maar de roep om arbeidsmigranten is alleen maar om zoveel mogelijk mensen uit Oost Europa naar Nederland te halen om die mensen vervolgens voor een habbekrats aan het werk te zetten, vaak ook nog onder erbarmelijke omstandigeheden.
    Dat is het streven van veel werkgevers en dat weet Theo Meskrs donders goed evenals de rest van zijn praatgroepje het weet.

Meskers heeft er geen flauw idee van wat het is om tientallen collicitaties te versturen en daar niet eens meer afbericht op te krijgen.
    Als oudere werkzoekenden zoals Meskers stelt duurder, kwetsbaarder en minder flexibel zijn is het onverantwoord van zijn partij de VVD om de pensioengerechtigde leeftijdsgrens naar 67 te verhogen als die ouderen geen kans meer op de arbeidsmarkt hebben.

Wat wil men bereiken met dit artikel ? Mensen aantrekken misschien... want in mijn opinie is dat als het om reguliere banen gaat, het UWV of instanties als sociale dienst hier op in moeten gaan en desnoods de werklozen een verhuis vergoeding kunnen geven om die "zogenaamde vacatures" te kunnen vullen. De Nederlander of andere nationaliteiten willen graag werken met toekomst perspectief (vast contract) zodat ze hun maandelijkse vaste lasten kunnen betalen en hun eventuele kinderen mee kunnen laten doen !