'Te klein voor grote verschil'

• zaterdag 1 maart 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Lijsttrekker Dorien Sybenga blijft vasthouden aan principes

Lydia Jasper

Voor cijfers moet je niet bij Dorien Sybenga (60) zijn. De lijsttrekker van Progressief Hollands Kroon moet zelfs even nadenken als haar wordt gevraagd hoe lang ze al verbonden is aan de lokale partij. Maar Sybenga heeft andere sterke punten, zo zegt ze zelf.

Contact

Ze was volkomen apolitiek, maar toen er werd gesproken over een motorcrossterrein 'in haar achtertuin' zocht ze toch contact met de fracties. „De enige die de moeite nam om langs te komen en advies gaf was Arjen Voogt van — toen nog — Progressief Wieringermeer. Het was jammer dat mensen alleen bij problemen de politiek wisten te vinden, zei hij, en daar gaf ik 'm gelijk in. Ik heb toen mijn verantwoording genomen."

Ze begon als lid van de commissie grondgebiedzaken en kon vrij snel aan de bak als raadslid. „Ik voelde me thuis bij Progressief Hollands Kroon. In al de tijd dat ik aangesloten was — een jaar of zes — is er nooit een wanklank of haantjesgedrag geweest. Maar ik moet ook eerlijk zijn. Onze aanwezigheid heeft volgens mij geen verschil teweeg gebracht in de politiek. Daarvoor zijn we te klein. We kunnen niet dat verschil maken als er iets op tafel ligt."

Frustreert

Soms frustreert dat haar ook. „De grotere partijen willen niet altijd luisteren als er andere ideeën zijn. Kijk, ik kom soms chaotisch over en mijn temperament gaat dan ook met mij aan de haal. Maar wat ik zeg, zal toch ooit wel worden opgepikt. Maakt niet uit dat ik dan weer te horen krijg dat ik mijn vragen op een verkeerd moment stel. Ik zal er mee doorgaan. Samen met mij willen nog meer mensen het antwoord weten."

Dit jaar wordt gevreesd voor een historisch lage opkomst tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. „Ik begrijp best dat mensen op een gegeven moment niet meer weten op welke partij ze moeten stemmen. Of dat ze denken dat het niet uitmaakt of ze al dan niet naar de stembus gaan. Maar als ze niet gaan stemmen, dan doen in de politiek iets niet goed." '

Bezuinigen treft op langere termijn ouderen'

Dorien Sybenga denkt dat een flink aantal kleine bezuinigingen van nu op de langere termijn problemen zullen opleveren. Die bovendien veel meer gaan kosten dan dat er nu wordt bespaard.

„Denk aan een kaartclub die tot voor kort een paar honderd euro ontvangt. Dan moeten de mensen maar thuis gaan kaarten in plaats van in een gebouw, vindt de gemeente. Ja, maar de politiek vergeet dat het niet alleen om dat spelletje gaat. De mensen in zo'n club doen dingen voor elkaar.

Het hondje uitlaten als er iemand ziek is, elkaar een lift geven naar het ziekenhuis, even een boodschapje doen. We hebben het hier over stille winst die niet in geld valt uit te drukken. En waar die paar honderd euro bleek bij afsteekt."

Als deze activiteiten geen doorgang meer kunnen vinden, zullen volgens haar ook veel meer mensen in een isolement terecht kunnen komen. „En het zijn vooral ouderen die daardoor' worden getroffen."

NHD

Inderdaad, wanneer het de mensen zelf treft zoeken ze de politiek op die vervolgens geen boodschap aan ze heeft omdat ze van de van de vrije koers die ze,hadden omdat, juist ja, de mensen in een te laat stadium iets van zich laten heren, moeilijk meer af te wijken is. En daarvan wordt gretig gebruik gemaakt door ambtenaren en oliedomme maar oh zo gemene wethouders als CDA Franken.