Polders natuurplan leidt tot commotie

• dinsdag 11 maart 2014
  • Categorie: , ,
  • Anna Paulowna - CDA en VVD verbaasd over miljoenen uit Waddenfonds
     Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsenghdcmedia.n1

De toekenning van 3,2 miljoen euro uit het Waddenfonds aan Landschap Noord-Holland om in de Oostpolder van Anna Paulowna een natuurgebied van vijftig hectare te ontwikkelen, zorgt voor politieke commotie.

Verrassing

CDA en VVD in Hollands Kroon zijn 'not amused', omdat het plan bij de Lage Oude Veer volgens CDA-fractievoorzitter Elaine Vlaming-Kroon voor de gemeenteraad 'een volslagen verrassing' is. Deze coalitie-partijen trekken nu via een brandbrief aan provincie en Waddenfonds aan de bel.

„Wij, hebben grote moeite met de procedure rondom verstrekking van deze subsidie en de manier waarop dit plan tot stand is gekomen. Deze zijn zonder overleg met belanghebbenden ingediend", staat onder meer in het schrijven. Volgens CDA en VVD heeft het gebied een agrarische bestemming en heeft de gemeenteraad van (destijds nog) Anna Paulowna in mei2010 uitgesproken de Oostpolder, op acht hectare na, te behouden als agrarisch gebied.

„Wat ons betreft blijft dat ook zo, daar is toen uitvoerig over gediscussieerd en niet voor niets voor gekozen", aldus Vlaming. „Er nu toch natuur van maken, heeft allerlei neveneffecten voor de agrarische sector, zoals ganzenoverlast." VVD-collega Jan Swaag stelt dat 'meer natuur te duur is'. „Buiten dat hier een verkeerde procedure is bewandeld; zetten wij grote vraagtekens bij de meerwaarde van dit project. Hier is te makkelijk subsidie gegeven, overheidsgeld waarmee we beter andere dingen kunnen doen."

Projectleider Els Zwartendijk betreurt namens Landschap Noord-Holland de reuring, maar laat weten dat over het idee uitvoerig met wethouders en ambtenaren van Hollands Kroon is gesproken.

Gesprekken

„Het is niet zo dat alles al is dichtgetimmerd, het is een verhaal dat kan worden bijgesteld. Oorspronkelijk was het de bedoeling het plan in de loop van dit jaar met anderen te bespreken. Dat is in een stroomversnelling gekomen en verstoord, toen we voor 1 januari een beroep op subsidie konden doen. We hopen via gesprekken alsnog de lucht te klaren. En zijn altijd bereid, ook in de raad, het project toe te lichten."

NHD

Landschap Noord Holland is een machtige organisatie en overal waar deze organisatie grond aankoopt voor natuur delven de mensen het onderspit. Zo ook bij de dijk langs het Waddenzee waar zelfs wandelaars en fietsers worden geweerd. In Den Helder hebben ze het voor het zeggen in Donkere Duinen en ook daar wordt de Helderse bevolking restricties opgelegd.
    Als nu de Oostpolder aan de beurt is dan zullen ook daar de mensen worden geweerd. Waarom kunnen boeren en natuur niet samengaan, het is altijd nog zo geweest.
    Natuur is prachtig maar het moet niet zo zijn dat "we" in Nederland aan de ene kant miljoenen mensen van over de hele wereld importeren en er dan vervolgens voor gaan zorgen dat het leefgebied voor de mens steeds kleiner wordt, terwijl we al in een overbevolkt landje wonen.