Meer schulden, meer hulp nodig

• vrijdag 14 maart 2014
  • Noordkop - ISD stijging 40%

Het aantal mensen dat een beroep doet op de schuldhulpverlening is in 2013 in de Kop van Noord-Holland (gemeenten Schagen en Hollands Kroon) flink gestegen: met liefst 40 procent. Dat meldt de intergemeentelijke sociale dienst (ISD) op basis van de jaarcijfers. De groei zet ook in de eerste maanden van dit jaar door.

In 20122 deden 450 mensen een aanvraag voor schuldhulpverlening, vorig jaar waren dat er al 628. Soms met een schuld van vijftien- tot dertigduizend euro. Dat wil niet zeggen dat zij ook allemaal het traject in gaan, vertrek Marieke Lucassen van de ISD. „In de praktijk is de helft gemotiveerd en bereid om daadwerkelijk zo'n schuldsaneringstraject in te gaan. Voor tien procent kunnen we volstaan met adviezen geven. De resterende veertig procent belandt uiteindelijk toch niet in de schuldhulpverlening. Zij blijven dus met die schuld zitten."

De consulenten schuldhulpverlening merken dat de schuldsitukies steeds ingewikkelder worden, weet Lucassen. Daarbij: waren mensen met problemen voorheen vooral huurders, nu zijn het bezitters van een koopwoning. Zij hebben bijvoorbeeld hun huis onder de hypotheekwaarde verkocht en blijven met een restschuld zitten. Ook (ex-) zelfstandigen melden zich vaker voor schuldhulpverlening.

NHD

Gaat prima in Nederland, nog even en we hebben hier ook Griekse, Spaans, Italiaans, en Portugese toestanden. Onze pensioenen onder druk en eigenlijk niet meer betaalbaar en wat zou de volgende stap zijn?
    Korting van AOW en Bijstand vanwege een veel te groot aantal allochtonen en met de dag stijgend?
    Blijf stemmen op de oude politriek en u stemt voor uw eigen opndergang of in ieder geval die van uw kinderen en kleinkinderen.