'Lada als eerste uitgenodigd'

• vrijdag 21 maart 2014
  • Categorie:
  •  Hollands Kroon - Als het aan lijsttrekker Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon (SHK) ligt, dan is er binnen drie tot vier weken een nieuwe coalitie gevormd.
    Martijn Gijsbertsen

„Onze bedoeling is om te proberen er in dat tijdsbestek uit te komen", zegt de voorman van de grootste partij met zes zetels en winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen. „We zijn van plan enkele capabele mensen te benaderen, organisatiedeskundigen en personen die hun sporen hebben verdiend, om een van hen als informateur aan de slag te laten gaan. Diegene gaat het gesprek aan met alle partijen in de raad, om programmavergelijkingen te maken en te kijken wie het beste bij elkaar passen."

Pankras noemt geen politieke voorkeuren en houdt op voorhand de deur voor iedereen open. Maar samenwerking met Lada (ook doorgestoten naar zes zetels), zijn vorige partij, ligt voor de hand.

Varianten

„Wij, Senioren Hollands Kroon, zijn aan zet, we sluiten niemand uit. Er bestaan verschillende varianten. Het lijkt ons logisch en netjes om naar zetelgrootte met elkaar te spreken. Lada zal dus als eerste worden uitgenodigd."

Leider van die partij, Rob Ravensteijn, gaat er van uit dat Lada door de verkiezingsuitslag inderdaad 'wat melk in de pap te brokkelen heeft'. Meerdere partijen verwachten dat SHK en Lada het hart van de nieuwe coalitie zullen vormen. Maar wie komt of komen daarbij? Een van de oude bondgenoten VVD, CDA en PvdA? Of moet de raadsmeerderheid uit de hoek van D66, Progressief Hollands Kroon, ChristenUnie en GroenLinks komen? Het spel van speculeren kan beginnen.

Jan Swaag, voorman van de VVD (vijf zetels) pleit voor een 'stabiel bestuur, ongeacht welke partijen daar deel van uit maken. „Of wij deelnemen, zie we wel. De bal ligt niet bij ons, maar bij de seniorenpartij."

Collega Elaine Vlaming-Kroon van het CDA, dat vier raadszetels krijgt, wacht de onderhandelingen rustig af. Ook Niels Busker van D66 (twee zetels) ziet wel 'hoe de hazen lopen'. Lijsttrekker Jan Steven van Dijk van de PvdA (drie zetels) is 'gezien de moeilijke dossiers die op tafel liggen' voorstander van een coalitie met tenminste vier partijen.

Nippertje

Jan Eichhorn (GroenLinks), die dolblij is dat zijn partij op het nippertje een restzetel heeft bemachtigd, kan zich niet voorstellen dat VVD, CDA of PvdA opnieuw in de coalitie komen. „Daarvoor is de kritiek, de kiezer heeft duidelijk gesproken, te groot. Samenwerking met de kleinere partijen, niet per se Groen-Links, lijkt mij logischer."

NHD