'Hoeder van integriteit'

• donderdag 20 maart 2014
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Hippolytushoef  - Randmeeragrariër stelt burgemeester Nawijn persoonlijk aansprakelijk

Martijn Gijsbertsen

Agrariër Jaap Koorn (64) uit de Polder Waard Nieuwland bij Hippolytushoef stelt burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon persoonlijk aansprakelijk voor de inkomstenderving en het privéleed dat hij nog altijd ondervindt door het Wieringerrandmeerfiasco.

In de brief die hij aan Nawijn heeft gestuurd, staat geen bedrag. „Want het is voor mij geen geldkwestie, maar een principezaak."

Het gemengd bedrijf van Koorn heeft vanaf 2000 niet kunnen uitbreiden vanwege het publiekprivate plan om een deel van Wieringen en de Wieringermeer onder water te laten lopen en zioo recreatiewoningen aan de waterkant te bouwen.

Dat de onderneming jarenlang 'klem' zat, bleek uiteindelijk voor niets toen het project eind zoio door de provincie werd afgeblazen.

Hoewel de gemeente Hollands Kroon dat als bedrijfsrisico beschouwt, stelt Koorn dat hem door de vorige gemeente Wieringen en voorgangers van Nawijn toezeggingen zijn gedaan om de schade ongedaan te maken.

Eerder bepaalde de rechter dat hij naar schadevergoeding kan fluiten. De regionale ombudscommissie stelt dat gemeente en provincie geen 'fair play' hebben gespeeld. „

Als waker over of hoeder van de integriteit van het gemeentelijk bestuur, doe ik daarom via deze aansprakelijkheidsstelling een beroep op Nawijn om de zaak, waarin onzorgvuldig en nalatig is gehandeld, eindelijk fatsoenlijk op te lossen", aldus Koorn.

„Want het stoort mjj enorm dat alle partijen dezer dagen door winkelcentra rennen met bloemen, terwijl ze morgen zijn vergeten wat ze vandaag hebben beloofd."

Koorn zou het liefst vijftien hectare provinciegrond rondom zijn erf willen overnemen. „Niet tegen actuele marktwaarde, maar inkoopsprijs. Dus zonder er een slaatje uit wordt geslagen. Dan heeft de provincie geen pijn en word ik geholpen."

Burgemeester Nawijn laat weten die brief nog niet onder ogen te hebben gehad. „Ik kan daarom ook niet reageren."

NHD