Hippolytushoevers tegen brede school aan Belterlaan

• vrijdag 14 maart 2014
  • Categorie: , ,
  • Hippolytushoef - Renoveren of naar Iristraat  - Hippolytushoevers blijken fel gekant tegen brede school aan Belterlaan

Martijn Gilsbertsen

Als het aan de inwoners van Hippolytushoef ligt, komt er geen nieuwe brede school op het sportpark in hun dorp aan de Belterlaan.

Dat glasheldere signaal gaf de meerderheid van de circa 250 belangstellenden gisteravond af aan onderwijswethouder Jan Steven van Dijk (PvdA) van Hollands Kroon tijdens een informatieavond in het volgepakte café De Harmonie.

Opgeknapt

Liever zien de Wieringers dat de huidige onderwijsgebouwen van De Kei, de Henricusschool en De Dente-le (Westerland) behouden blijven en opgeknapt worden. Of anders dat de drie scholen onder één dak komen aan de Irisstraat, vlakbij het zwembad in het dorp.

Die laatste locatie is - naast de minder populaire optie Parklaan - plotseling weer in beeld: gebleken is dat daar weliswaar nipt, maar toch een school van drieduizend vierkante meter binnen de bebouwingsgrenzen kan worden gerealiseerd.

„Heeft u ooit aan de baar gestaan van een verongelukt kind?", vroeg ex-hoofd Henk Cornelissen van de vroegere Alvitloschool (nu De Kei) zich hardop af. En maakte duidelijk anti-Belterlaan te zijn.

„Veeg je alle scholen op een hoop, dan stuur je vijfhonderd kinderen door de Beltstraat en Klieftstraat, waar het levensgevaarlijk wordt als je kijkt hoe automobilisten menen te kunnen rijden." Dat betoog kon rekenen op groot applaus en steun van onder andere Gerrit Kater van de Industriegroep Molenveld, die aankondigde zich 'tot op de bodem' tegen de locatie Belterlaan te verzetten.

'Slagveld'

„Een school zet je niet zomaar neer vlakbij een transportbedrijf in industriegebied met milieuzonering. Jaag je per dag duizend fietsertjes tussen tweeduizend autobewegingen door dezelfde straat, dan wordt het één groot slagveld."

Namens voetbalclub Succes (vijfhonderd leden) toonde voorzitter Henk van Eerden zich faliekant tegen. ,,Wat ons betreft is de deur definitief dicht. We zouden een veld moeten inleveren, terwijl we juist groeiend zijn. Als compensatie krijgen we nooit kunstgrasvelden, dat is twee keer zo duur als elders een nieuwe gymzaal bouwenf"

Vingers

Op initiatief van Edwin Wittink, die voorstelde een 'volksraadpleging' te houden, liet Van Dijk zich overhalen toehoorders via vingers opsteken hun voorkeur te laten uitspreken. De wethouder legt eind mei alle opties en kostenplaatjes in een presentatie aan de gemeenteraad voor, die knopen moet doorhakken.

„Of de Belterlaan van de kaart gaat, bepaalt de raad. Maar dit is een duidelijk signaal. Ik hoop alleen niet dat we daarmee de bestaande sporthal, die ongetwijfeld inkomsten gaat mislopen, naar de verdoemenis helpen. Of we bestaande panden gaan renoveren, daarover laat ik mij eerst adviseren door de betrokken schoolbesturen."

NHD

Sam Kooy zei

Laatste alinea: "naar de verdoemenis helpen van de huidige sporthal": door onze vriend van Dijk. Dit riekt naar een zuivere maar bedekte waarschuwing danwel dreigement in de richting van alle belanghebbenden en stemmers tegen zijn persoonlijke plannen. Hoe durf je jezelf nog wethouder van een gemeenschap te noemen ? Het is een sch... van en kerel die aangevoerde keiharde en menselijke argumenten feitelijk naast zich neerlegt met de toevoeging dat uiteindelijk de gemeenteraad beslist. N.m.m. zullen uiteindelijk BenW de druk zodanig hoog opvoeren dat een harde confrontatie met dezen niet is uit te sluiten en zelfs is toe te juigen.

Sam Kooy zei

Mijnheer Kooy, het gedrag van PvdA wethouder Van Dijk is typerend voor de bestuurders van de PvdA. Zijn voorganger V.d. Laan was zo mogelijk nog onbetrouwbaarder en landelijk gezien barst het van de gluipers bij de PvdA. Het is geen partij meer voor de autochtonen, ze worden in het zadel gehouden door de allochtonen die nog steeds niet door hebben dat de bestuurders van de PvdA alleen maar bezig zijn met het in stand houden van hun dubieuze baantjes carrousel zodat ze zichzelf op een schandalige manier kunnen verrijken.
    De PvdA houdt zichzelf in stand door met gigantische subsidies richting hun allochtone vrienden hun stemmen te kopen ten koste van de hardwerkend Jan Modaal.
    Met mensen als Spekman en Samson wil geen normaal denkend mens gezien worden.