Fusiegemeente Schagen nu staatje in staat

• zaterdag 29 maart 2014
  • Schagen- In Schagen is geen gemeenteraad-verkiezing gehouden.

_________________________________________________________
    In Schagen waren vanwege de recente fusie geen raadsverkiezingen.
    Maar raadsleden van VVD en PvdA moeten zich gezien het landelijke
     verlies beraden op hun rol in de besluitvorming.
    _________________________________________________________

Hans Plugge

De in deze week gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben tot een politieke aardverschuiving in geheel Nederland geleid. De landelijke coalitiepartners VVD en PvdA leveren honderden raadszetels in. De PvdA leed een verpletterende, historische nederlaag. De burger verwees het beleid van de coalitiepartners en masse naar de prullenbak.

In Schagen is geen gemeenteraad-verkiezing gehouden. Zij is één van de fusiegemeenten die niet aan de verkiezingen deelnam. Gezien de volstrekt landelijke afwijzing van het door de coalitiepartners VVD en PvdA gevoerde beleid kan gesteld worden dat de gefuseerde gemeenten moeten nadenken over de rol die de PvdA- en VVD-raadsleden bij de gemeentelijke besluitvorming in de komende vier jaar gaan spelen.

Gemeentelijke besluitvorming gedomineerd door PvdA en VVD-raadsleden vertegenwoordigt hier niet meer de algemene wil van het electoraal. Fusiegemeenten zijn dientengevolge, gezien het nieuw opkomende bestuurselan, tot een staatje in een staat verworden.

Coalitiepartners

Toegepast op de gemeente Schagen: de vertegenwoordiging van de landelijke coalitiepartners VVD en PvdA is in de gemeenteraad goed aanwezig. Zowel de VVD als de PvdA levert vijf raadszetels. Het CDA levert er negen. De andere partijen leveren tien raadszetels, waaronder D66. Met vrij grote zekerheid kan gesteld worden dat wanneer Schagen aan de verkiezingen had deelgenomen zowel de lokale partijen als D66 hun zetelaantal, dus tien zetels, hadden behouden. Ook met vrij grote zekerheid kan gesteld worden dat de coalitiepartijen samen vijf zetels hadden moeten inleveren en het CDA twee zetels. In to- taal zouden zeven zetels naar de lokale partijen en D66 zijn gegaan. Zij zouden op zeventien zetels zijn uitkomen.

D66 en de lokale partijen zouden tezamen een meerderheid in de raad hebben. Ook in de gemeente Schagen had een politieke aardverschuiving plaatsgevonden wanneer zij aan de verkiezing had deel genomen. Ik vraag mij af of de coalitiepartijen hun besluitvorming op grond van hun meerderheid in de raad de komende vier jaren moreel kunnen verantwoorden. De niet-coalitiepartijen zullen zich hunnerzijds moeten afvragen wat de consequenties zijn van de landelijk politieke aardverschuiving. Zij, en vooral D66 vertegenwoordigen een fictief groter deel van het gemeentelijke electoraal dan nu het geval is. Ik raad ze dan ook aan deze implicatie goed te doordenken. Het kan niet zo zijn dat de gemeente bestuurd wordt door een systeemdenken dat landelijk naar de prullenbak is verwezen. Tot slot, Ik vraag u, burgemeester, wethouders en raadsleden om de implicaties van de gemeenteraadsverkiezingen in uw beleid een plaats te geven. Vooral het overwicht van de VVD en de PvdA bij gemeentelijke besluiten moet mijns inziens op de schop. Deze conclusie is ook op het CDA van toepassing. De nieuwe bestuurlijke colour locale na de verkiezingen zal ook in de gemeente Schagen haar nieuwe glans aan de burger moeten kunnen tonen.

Hans Plugge woont in Petten en beschouwt veelvuldig kwesties als de kustveiligheid en bestuurlijke zaken.

NHD

De politici kennende zullen die gewoon blijven verkondigen dat ze "democratisch" zijn gekozen en gewoon verder gaan met het negeren van de wil van de bevolking.
    Zij worden er tenslotte (veel) beter van en niet de gewone burger. Arme, arme mevrouw Vonk die overgeleverd blijft aan een stel corrupte politici die slechts het eigenbelang voor ogen hebben en die geen enkele rekening houden met de gezondheid van de inwoners van de gemeente Schagen.