'Fusie gemeente geslaagd'

• zaterdag 22 februari 2014
  • Categorie: , ,

• VVD'er Jan Swaag: gevolgen bezuinigingen dankzij Hollands Kroon beter op te vangen.

Mike Deutekom

Ondanks de - met name in Niedorp - kritische geluiden vooraf, is VVD-lijsttrekker en fractievoorzitter Jan Swaag blij dat de gemeentelijke fusie tot Hollands Kroon is doorgezet. „Als je ziet wat er aan decentralisaties nu op de gemeente afkomt, dan moeten we nu God op onze blote knieën danken dat we deze organisatie op poten hebben gezet. Natuurlijk, het gaat nog lang niet altijd perfect, maar naar mijn gevoel is de gemeentelijke fusie goed gegaan. Ik denk dat we vooralsnog kunnen concluderen dat de fusie gelukt is."

Swaag was als fractievoorzitter van de liberalen in Niedorp getuige van de weerstand onder delen van de bevolking daar. Maar hij denkt dat de sceptische Niedorpers nu ook inzien dat hun angsten niet zijn 'uitgekomen. „Ik hoor ze tenminste niet meer. Wat wij destijds als VVD verteld hebben, is uitgekomen. Bovendien, als de gemeente Niedorp de bezuinigingen in verhouding had moeten doorvoeren die we nu in Hollands Kroon hebben doorgevoerd, dan waren de gevolgen daar veel groter geweest."

Als coalitiepartij is de VVD van Swaag natuurlijk deels verantwoordelijk voor de wijze waarop de bezuinigingen zijn doorgevoerd. „Wij luisteren naar onze inwoners. Maar we nemen als VVD wel besluiten, ook als die niet populair zijn. Ik denk dat mensen die bij vergaderingen van de gemeenteraad zijn geweest dat ook in ons waarderen. Die hebben ook gezien dat niet alle fracties in de raad dat doen."

Swaag denkt dat het gevoerde beleid in deze tijden van crisis zijn vruchten afwerpt. „Als je kijkt naar de economie dan gaat dat hier nog best redelijk. De gemeente Hollands Kroon creëert goede faciliteiten voor ondernemers, al wil dat niet zeggen dat we er al zijn met het terugdringen van de regeldruk. Helaas kunnen we als gemeente daar niet helemaal naar eigen goeddunken in schrappen. Veel regels worden de gemeente ook van boven opgelegd. Daar proberen we via onze kanalen verandering in te brengen."

'Dankzij mijn broer kan ik actief zijn in gemeentepolitiek'

Jan Swaag (43) runt samen met zijn broer Klaas een moderne veehouderij in Barsingerhorn. Met honderdtwintig melkkoeien en negentig stuks jongvee heeft het duo voldoende werk op de boerderij. Toch steekt Swaag circa twintig tot dertig uur per week in de gemeentepolitiek. „Er gaat gewoon ontzettend veel tijd in zitten als je het goed wilt doen. Ik kan dit ook alleen maar doen omdat Klaas mij daar de ruimte voor geeft. Daarnaast helpt mijn neef Theun (14) nu ook regelmatig mee op het bedrijf, zodat de boel toch door kan draaien. En gelukkig is ons bedrijf goed geautomatiseerd, zodat dat ook tijd scheelt." De politiek verrijkt zijn leven, vindt Swaag. „Dat komt doordat ik nu ook buiten mijn eigen sector bezig ben. Persoonlijk levert je dat ook verbreding en ontwikkeling als mens op. Daarom zou ik ook nog wel wat meer die gemeente in willen, meer tijd op locatie door kunnen brengen. Maar ik wil wel het evenwicht bewaren tussen ons bedrijf, mijn sociale leven en de politiek. Dat is erg belangrijk. Dan is het runnen van een onderneming en de gemeentepolitiek goed te doen."

______________________________________________________________________

NHD