Dierenopvang eenduidig geregeld

• vrijdag 14 maart 2014
  • Hollands Kroon -  Dierenopvangcentrum Hoorn/Westerland is er inmiddels, tot haar eigen ongenoegen, niet meer bij betrokken.

Ronald den Boer

De zaal van 't Anker in Kolhorn kleurde gistermiddag fluoriscerend geel. Tientallen vrijwilligers van de dierenambulance Den Helder en de dierenopvangcentra Schagen en 't Schuthok in Den Helder hadden zich hier verzameld voor een gedenkwaardig moment: de ondertekening van een overeenkomst waarin de gemeente Hollands Kroon de opvang van (gewonde) dieren en het vervoer van kadavers eenduidig heeft geregeld. Er rijden straks volgens wethouder Jan Steven van Dijk straks vier goed uitgeruste dierenambulances rond in het uitgestrekte gebied van Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. Twee van de Dierenambulance Den Helder eo en een — maar binnenkort twee — van Dierenopvangcentrum Schagen in Tuitjenhorn.

Er komt daarbij een globale gebiedsverdeling, maar de bedoeling is juist dat er vooral wordt samengewerkt en niet geconcurreerd. „Dus wie de Dierenambulance Den Helder belt, terwijl het dier zich eigenlijk in het werkgebied van Opvangcentrum Schagen bevindt, wordt netjes naar Tuitjenhorn doorverwezen."

Eén nummer

Op termijn is het de bedoeling dat er één centraal telefoonnummer komt voor alle meldingen, aldus Van Dijk. Aangezien de ambulances met vrijwilligers werken is dat nu nog lastig te organiseren. Vóór de gemeentelijke fusies waren in de, toen nog negen, gemeenten van de Kop van Noord-Holland vier verschillende organisaties actief, voor wie ook verschillende afspraken en tarieven golden. Dierenopvangcentrum Hoorn/Westerland is er inmiddels, tot haar eigen ongenoegen, niet meer bij betrokken.

Wethouder Van Dijk heeft gisteren een vijf kantjes tellende brief aan de gemeenteraad van Hollands Kroon gestuurd, waarin hij nogmaals uitlegt hoe dat is gebeurd en wat daaraan vooraf is gegaan.

NHD

Sam Kooy zei

Het zou van Dijk prijzen, gezien de opschudding die is ontstaan door verdraaiing van feiten, dat hij die 5 kantjes eens openbaar zou maken. Minimaal in dee richting van Westerland/Hoorn. Maar zoals we intussen wel weten, citeer ik een kop boven een stuk van JAS, "de leugen regeert" !

Sam Kooy zei

Herstel: Ingezonden stuk was van Barry van Minnen te Slootdorp. Excuses voor de fout.
    Sam Kooy.