'Brede school snel afronden'

• maandag 3 maart 2014
  • Hollands Kroon - Slootdorp- Pvda-fractie kan niet alle antwoorden geven die bewoners Slootdorp willen horen.

Kay Korevaar

„Gaan we een oplossing voor het probleem zoeken of willen jullie met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen slechts stemmen winnen?" Zo'n vijftien huiverige inwoners uit Slootdorp gingen zaterdag de discussie aan met wethouder Jan Steven van Dijk van Hollands Kroon over de nieuw te bouwen brede school.

De twee huidige basisscholen, DeRe genboog en De Zaaier, willen in de zomer fuseren. Beide gebouwen zijn echter te klein om alle leerlingen te huisvesten en daarnaast verkeren ze in een slechte staat. Om die redenen moet er een nieuwe brede school worden gebouwd.

Antwoorden

Hoewel de PvdA de bijeenkomst hield om duidelijkheid te scheppen, was de fractie niet in staat alle antwoorden te geven die de bewoners wilden horen. Het was slechts een opsomming van alle ontwikkelingen, terwijl het merendeel van de bezoekers daar al kennis van had. Niemand weet hoe de toekomst er uitziet, omdat die afhankelijk is'van verschillende factoren.

Er is onenigheid over waar de school moet komen. De locatie De Belboei valt bij iedereen in de smaak, maar die ligt buiten bewoond gebied. De provincie moet toestemming verlenen en als dat al gebeurt, kost het tijd. Van Dijk: „Ik prefereer De Belboei. Maar we willen niet in een situatie belanden waarin we drie of vier jaar aan het onderhandelen zijn en dat er dan geen akkoord komt." Dan blijven de locaties De Regenboog en De Zaaier over. „Als er samengewerkt wordt met de kerk heeft De Zaaier meer parkeergelegenheid. Noodzakelijke aanpassingen bij De Regenboog kosten twee ton extra." De PvdA diende bij de raad een motie in met als doel het geld beschikbaar te stellen, maar kreeg geen steun.

Handtekeningen

Er bleef één locatie over, maar die is in de ogen van veel Slootdorpers ongeschikt. Er werd zelfs een actie gestart, die 377 handtekeningen opleverde. De actievoerders voorzien problemen met bereikbaarheid, veiligheid en beschikbare ruimte. Van Dijk: „Als er geen rekening met geld hoeft te worden gehouden en we puur onze idealen volgen, komen we inderdaad niet op De Zaaier uit." Toen voor de aanwezigen duidelijk was dat De Belboei vooralsnog buiten schot ligt, bleken ze het met elkaar" veerre van eens te zijn over de overgebleven locaties. Er zijn weliswaar 377 handtekeningen verzameld, maar er zijn 660 adressen in Slootdorp. Een deel van de bevolking voelt zich ongehoord en is wel voorstander van De Zaaier. PvdA-fractievoorzitter Fijko van der Laan riep hen op zelf een handtekeningenactie te starten. Waar iedereen het over eens is, is dat de zaak zo snel mogelijk moet worden afgerond. Want hoe langer een overeenkomst uitblijft, des te langer zijn de schoolkinderen de dupe.

NHD

Sam Kooy zei

Uiteindelijk is deze van Dijk (de wethouder dus) erop uit om zijn zin te krijgen. Dat de bouw van een nieuwe school nu opeens op stel en sprong moet geschieden is uitsluitend te wijten aan het persoonlijke gedram van van Dijk. Hij wil scoren bij zijn bazen, aan welke qua openheid en eerlijkheid nog wel het nodige geschaafd dient te worden. Wachten op een beslissing van de Provincie is er bij hem niet bij. Hij wil persé doordrukken, monddood maken. Dat is reeds meerdere keren gebleken. En dan nog met cijfers gooien omtrent aantallen adressen die nog zouden moeten worden benaderd. Waarvan een deel zonder kinderen al minder behoefte heeft aan een oordeel voor hem en zijn speeltjes. Toont alleen maar dat deze wethouder vanuit zijn botten tot het uiterste wenst te gaan om zijn zin te krijgen. Zie ook Hippolytushoef. Hij zou ook kunnen denken: "Een paar jaar uitstellen is best te doen". Die scholen gaan n.l. die tijd absoluut nog zonder kleerscheuren mee. Slootdorpers, laat je niet in de maling nemen, laat je niet overdonderen door de puur persoonlijke- en eigenzinnige meningen van deze wethouder van Dijk. Vorm een front tegen de plannen uit het brein van deze wethouder van de gemeente Hollands Kroon.

Wat een lachwekkende vertoning was dit wederom.

N.a.v. de commotie veroorzaakt door een brief van een aantal bezorgde ouders aan de gemeenteraad stuurt de PvdA 3 dagen van te voren een brief naar heel Slootdorp met daarin nogmaals het valse verhaal van deze fractie. Daar zaten ze dan in vol ornaat tegenover een handjevol geïnteresseerden… Goed gepland zo kort van te voren, vlak voor de verkiezingen en middenin de voorjaarsvakantie wanneer een groot deel van de verwachte weerstand op vakantie is met hun familie! Waar waren ze in het voortraject van dit dossier? Maar toch chapeau dat het ze is gelukt om zowaar een aantal voorstanders van locatie ‘De Zaaier’ te mobiliseren om wat verdeeldheid te ‘zaaien’. Naar de argumentatie van waarom deze mensen precies voorstander zijn van deze locatie is het echter nog steeds gissen…

Jammer dat hetzelfde riedeltje gebaseerd op feitelijk onjuistheden weer werd herhaald. Wat nou extra kosten voor locatie Regenboog? Die zijn helemaal niet goed onderbouwd! Wat nou traagheid van de provincie? Traagheid van de wethouder! Die heeft nooit de intentie gehad om de provincie in te schakelen! Nee, het raadsvoorstel was al maanden geleden in kannen en kruiken. Ze hadden al een bouwer op het oog en er is geïntimideerd en gedreigd!

Maar goed als we de PvdA moeten geloven ligt het toch echt niet aan hen. Zij hebben namelijk een ‘goed’ onderbouwde motie ingediend die onbegrijpelijkerwijs werd afgewezen door de rest van de raad waardoor locatie 'Zaaier’ nog steeds niet van de baan is. Zij zijn de grote weldoeners en de rest niet!

Walgelijk.